XAVIER SOY
ALCALDE DE BESCANÓ (CIU)
“Espero que es faci aviat la variant”
“La construcció d'una segona escola i el creixement de l'institut són dos dels objectius prioritaris d'aquest mandat”
“Estem fent gestions per construir pisos per a joves. Estic segur que ho aconseguirem”
Fa un any, Xavier Soy es plantejava si s'havia de tornar a presentar per ser alcalde o no. Finalment va fer-ho, i va guanyar. Però ara, a més, serà també vicepresident de la Diputació.
Què l'ha portat a acceptar el càrrec de la Diputació?
Al partit li va semblar que hi podria fer una bona feina i m'ho van demanar. I ho faig amb molt de gust. Sóc feliç fent política i que m'ho hagin demanat m'agrada.
Fa molts anys que es reivindica la reforma de l'N-141, de Girona a Olot, i una variant per Bescanó.
En el seu moment, crec que la Generalitat va prendre una decisió equivocada: començar les obres des d'Olot i anar baixant. L'autèntic coll d'ampolla és el tram Girona, Salt, Bescanó. S'hauria d'haver començat per aquí. El principal entrebanc actualment és la complexitat que té travessar Bescanó. Si fos un pla molt ampli, no hi hauria problema, però no ho és. És dificultós encabir-hi una nova carretera. O es fan uns túnels molt grans pel sud del nucli urbà, o s'ha de fer pel costat del riu, que té un impacte mediambiental.
Quan tindrem la solució?
Espero que al final d'aquest mandat les obres almenys hagin començat. Són moments complicats per fer grans inversions, però em consta que el president de la Generalitat és conscient de la urgència de l'obra.
En quina situació està?
Del tram des d'Amer fins a Vilanna, s'està redactant el projecte constructiu. Es farà un túnel que anirà des del pla de Trullàs fins a la central elèctrica de Vilanna. A partir d'aquí i fins a Montfullà, s'està buscant una alternativa, però estic convençut que aviat tindrem l'estudi informatiu.
La construcció de la subestació de la MAT va ser molt polèmica. Ara falta la línia cap a Santa Llogaia, que travessarà la carretera. Espera més polèmica per l'impacte visual que tindrà?
És que no en tindrà! Actualment hi passa la línia de 200 kW i hi ha el compromís que la trauran quan s'hagi fet la MAT. Per tant continuarà havent-hi una sola línia. És més, la MAT passarà més apartada del nucli de Vilanna i per tant la molèstia encara serà menor. No m'agrada que s'hagi fet la MAT a Bescanó, però cal dir les coses pel seu nom, i l'impacte visual no és ni serà important. De fet, molta gent passa per la carretera, i ni tan sols s'adona que passa pel costat de la subestació.
La instal·lació de l'empresa Llet Nostra s'està endarrerint molt.
S'ha endarrerit més del compte per l'ACA, però ara ja està resolt. Hi ha totes les condicions perquè si l'empresa vol s'instal·li a Bescanó. Ara mateix està a les seves mans. Per part nostra els donarem totes les facilitats que puguem. Hem d'ajudar la indústria. I també el comerç.
De quina manera?
Per exemple no posant entrebancs burocràtics a la iniciativa empresarial. Som partidaris de deixar que s'obri el negoci mentre es tramiten els papers. Ja arribaran.
Vostè ha dit que un dels objectius del mandat és aconseguir la nova escola i l'institut. Ho veu factible?
Tenim uns 530 nens a l'escola, i en algun curs ja comença a haver-hi la necessitat de fer-hi una tercera línia. Això no pot ser. Hem d'aconseguir la nova escola com sigui. I també ampliar els cursos de l'institut, però l'escola... és prioritària.
Els altres objectius de mandat?
Els pisos per a joves. No és senzill, però ho aconseguirem. Estem en contacte amb una fundació privada i ho aconseguirem. En una primera fase per Bescanó i Estanyol. I en una segona per Vilanna i Trullàs, i si es pot per Montfullà. Un altre objectiu és fer el mateix, amb menys. I tenir una atenció especial a les persones. Ara per ara és fonamental. Podem dir, però, que tenim uns serveis socials potents.