L'oposició a la Diputació de Lleida rebutja els comptes del 2008 «per mala distribució de la despesa»
El grup de CiU ha reclamat una visió «més justa i menys partidista2del repartiment d'ajuts. El portaveu de CiU, Salvador Bordes, ha reivindicat un cop més que «s'equilibrin els ajuts que atorga el president als ajuntaments amb un pla pels pobles que han quedat al marge de les subvencions». CiU vol que es destinin 13 milions d'euros dels 19 que queden per arribar al límit d'endeutament de la Diputació a aquests pobles petits. Els nacionalistes han criticat un cop més que l'equip de Govern reparteixi el 80% de les subvencions a pobles del seu color, i la resta als de l'oposició.
El diputat de finances, el socialista Josep M. Beà, ha explicat que «està treballant en el pla pels municipis més petits2 fet que també ha confirmat el president Jaume Gilabert que ha dit que el Pla es posarà en marxa l'any vinent «per augmentar la liquiditat dels ajuntaments, no pas les inversions».
El diputat Beà també ha respost a les crítiques pels terminis de pagament, que ha explicat que se situa als 42 dies a la Diputació, i 52 la resta d'organismes. El responsable de finances ha defensat la política d'inversions «que majoritàriament es destina a carreteres, projectes que s'allarguen d'un any per l'altre i que s'inclouen a les convocatòries dels plans d'obres». Segons Beà, «la situació econòmica de l'ens no és dolenta». Beà ha recordat a més, que «s'han augmentat les convocatòries de subvencions fet que ha reduït la discrecionalitat que hi havia abans.
La diputada del PP ha criticat la forta despesa en «representació i cerimonial de l'equip de Govern» quan en canvi «no es compleixen inversions emparaulades i es digui que per determinades actuacions no hi ha diners». Un cop més, M. José Horcajada, ha reclamat que es redueixi a 30 dies el pagament de factures dels diferents organismes de Diputació. La diputada també ha reclamat que es tanquin els 3.000 expedients de subvencions pendents de justificació.
El president de la Diputació, Jaume Gilabert, ha començat el ple presentant als diputats la nova directora del Patronat de Promoció Econòmica, Elisa Capmajor i el cap de Presidència, Estanis Font, i ha agraït la tasca dels anteriors, Gerard Guiu, Àngel Vidal – que ha passat al Patronat de Turisme- i Xavier Moncayo. També hi ha hagut agraïment especial per Moncayo des de CiU, PP i l'equip de Govern. Convergència ha lamentat que aquest canvi «obeeixi a estratègies polítics més que per motius professionals».
El ple també ha aprovat la delegació per recaptació de quotes i taxes de la Comunitat de Regants del Segrià Sud, l'ajuntament de La Vall de Boí -taxa per abastament d'aigua, il'ajuntament d'Os de Balaguer -taxa de clavegueram.
El Pla ha aprovat per unanimitat quatre convenis. Un amb els Consorcis Turisme de Catalunya i Turisme de Barcelona i la Diputació de Barcelona, el Patronat de Turisme Costa Brava-Girona; el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona i el Patronat intercomarcal de Turisme 'Terres de Lleida' per tal de formalitzar la seva integració en la nova Agència Catalana de Turisme.
També amb el Consorci de Turisme de Catalunya, per regularitzar la relació recíproca entre ambdues entitats i l'Agència Catalana de Turisme, i amb la Fundació Castells Culturals de Catalunya, fins el 2011. També en destaca el conveni entre la Diputació de Lleida i el Departament de Cultura en matèria museística.
Tots els grups de la Diputació de Lleida han acordat demanar unànimement que es prioritzin les obres planificades a l'Eix Occidental de Catalunya, com a infraestructura cabdal pel desenvolupament de les Terres de Lleida. Aquesta proposta inicial del grup de CiU, ha estat consensuada per demanar la millora de les carreteres N-340 entre Alcanar i Amposta, la C-12 entre Amposta i Lleida, i la N-230, que inclou la futura autovia A-14, entre Lleida i la frontera amb l'Estat francès.
Aquestes vies travessen les comarques del Montsià, Baix Ebre, Ribera d'Ebre, Segrià, Pallars Jussà, Alta Ribagorça i Val d'Aran. A més de la Llitera i la Ribagorça de la Franja de Ponent, a l'Aragó. Com que el Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya preveu l'acabament de l'obra pel 2026, l'ens provincial instarà ara el govern de Catalunya i el de l'estat espanyol a assumir la importància estratègica de l'Eix Occidental i a fer una aposta decidida per convertir-lo en realitat.
També s'ha aprovat una moció consensuada, proposada per CiU, per demanar el desdoblament de l'eix viari entre Tàrrega, Balaguer i Alfarras, i presentar al·legacions a l'estudi informatiu i el d'impacte ambiental de les carreteres C-53 i C-26.
No ha prosperat en canvi una moció del PP, a la qual ha donat suport CiU, per demanar un debat monogràfic al Parlament de Catalunya sobre la situació del sector agropecuari i la pagesia professionals catalana. Els grups del Govern no ho han acceptat en considerar que aquesta petició l'haurien de fer els mateixos grups del Parlament.