Tinenta d'alcalde 2.0
La sabadellenca Montserrat Capdevila aplica eines digitals a l'acció política
No és l'única política que ha sucumbit a les noves tecnologies, però Montserrat Capdevila, diputada i tinenta d'alcalde del PSC, avantatja els seus companys de govern i oposició al consistori en l'ús d'internet com a eina de comunicació política. Fa dos anys i mig que va començar el seu bloc, però ara se centra més en l'ús de les xarxes socials Twitter i Facebook per mantenir el contacte amb altres polítics i els ciutadans –partidaris i crítics–. Fins i tot, revela divertida, «fans, i algun d'ells convergent». És l'anomenada política 2.0.
En l'últim ple va contestar un missatge a la xarxa social Facebook –que permet estar en contacte amb milers de persones–. Aquest diari se'n va fer ressò i alguns li ho van retreure. Capdevila es justifica: «Són eines per escoltar la veu del carrer, i alhora explicar i informar» de primera mà, en temps real i sense filtres. Al Parlament és habitual que els mateixos diputats mantinguin debats paral·lels a la xarxa. Fins i tot s'esmenen sobre la marxa les dades que dóna el rival. És una manera d'apropar la política a la gent jove i el nombre creixent de persones que fa servir els nous canals de comunicació. L'alcalde, Manuel Bustos, ha renovat el bloc però encara no veu clar això del Facebook. «L'estem acabant de convèncer...», diu Capdevila.
Enquestes i crítiques
Al Facebook, on cadascú tria amics, el debat no puja gaire de to. Però al Twitter no hi ha límit. Tothom actualitza amb missatges de mòbil què fa o pensa a cada moment. Això li permet fer petites enquestes «bones per a qui ha de prendre una decisió». Per exemple, va rebre una crítica pel rosari d'obres que viu Sabadell aquest mes. «Quin és el millor moment de l'any perquè una ciutat estigui en obres?», pregunta. I la gent respon, per majoria, que l'estiu. La xarxa permet rebre elogis, però també crítiques. Intenta respondre tots els comentaris. Agrair els bons i raonar o disculpar-se en els dolents. Sovint fa hores extres –«costa desconnectar; és el risc»–, i també aprofita les hores mortes dels desplaçaments. Internet és el futur i la pròxima campanya no se n'escaparà.