Cartells per a un clam
Il·lustradors i dissenyadors gràfics han realitzat obres en suport del dret de decidir
Les propostes, per a tots els gustos i de tots els formats, s'han penjat de manera espontània sota l'etiqueta #cartells9N a Instagram, Twitter i Facebook
Molts dels cartells utilitzen l'humor i reclamen llibertat d'expressió
Mariano Rajoy seu sobre una urna per segellar-la i impedir el vot (Aleix Santaló). Un grup de boques clamen per expressar-se tancades en una gàbia (Marta Bellvehí). En una fotografia una noia mostra la seva boca esborrada, silenciada, amb una frase que expressa que no és natural no tenir llibertat d'expressió (Arnau Torrente). Un préssec, en un fons blanc, simbolitza la “pressa” per votar (Col·lectiu Atabalats). El nom de “Maria-No” se separa: “Mariano sempre diu que no” (Xavi Vega). Són algunes de les idees per als cartells a favor de la consulta d'avui, dissenyats per il·lustradors i dissenyadors gràfics dins de la campanya #cartells9N. Des de mitjan octubre, i utilitzant aquesta etiqueta, les xarxes de Twitter, Facebook i Instagram apleguen aquesta campanya gràfica, oberta no només a professionals sinó a tota la ciutadania: “Volem que hi participi tothom, i ho diem literalment. Ens agradaria veure cartells d'arreu”, asseguraven els organitzadors en la seva primera crida.
El projecte va néixer arran d'una piulada de l'il·lustrador Conrad Roset en què proposava realitzar algun tipus de campanya gràfica a favor del dret de decidir. “Tot va ser molt improvisat i espontani –explica Roset–. Ens vam reunir una vintena d'il·lustradors i dissenyadors gràfics i vam decidir que el més efectiu era crear una etiqueta i que la gent pengés el que volgués a favor de la consulta, sense limitació d'estil ni de formats. I la veritat és que estem molt contents de com ha anat. La idea era simplement reclamar que es pugui votar.”
Conrad Roset considera que la campanya ha estat un èxit de convocatòria i es planteja en un futur recollir els cartells en una exposició o algun tipus de publicació, sigui de paper o digital.
La campanya ha coincidit en el temps amb la denominada #artveuivot, que ha convocat una vuitantena d'artistes visuals a realitzar una obra sobre el tema del dret de decidir. El projecte es va presentar en una exposició que es va veure al llarg de l'octubre al Museu d'Història de Catalunya, i que dijous es va traslladar al Centre de Lectura de Reus. La mostra també està pensada com una campanya de comunicació, ja que les obres poden ser difoses lliurement a través de la xarxa sota l'etiqueta #artveuivot i reproduïdes en banderoles i cartells