El 2009 acaba amb el mes més negre de l'any en víctimes d'accident de trànsit
Trenta persones moren a la carretera al desembre, sis víctimes més que el 2008
El mes de desembre va començar de la manera més tràgica a les carreteres: quatre persones van morir el dia 1 en un accident a la C-14 entre Ponts i Artesa de Segre. Un vehicle tot terreny va sortir de la carretera i va caure per un terraplè de poca altura, al terme municipal d'Oliola (Noguera). Tots els ocupants del vehicle, treballadors d'una empresa de feines forestals, van resultar morts. Pocs dies més tard va arribar el pont de la Puríssima, que també va deixar un balanç negre a les carreteres: vuit persones van perdre la vida, quatre de les quals motoristes. El dissabte 19 a la matinada, un altre accident va provocar quatre víctimes mortals més; quatre joves, de 18 a 20 anys, van perdre la vida i un altre noi, de 16 anys, va quedar ferit greument quan el cotxe en què viatjaven va topar contra un camió d'escombraries a la B-140, a Sabadell. El cotxe de les víctimes va envair el sentit contrari i va xocar frontalment contra el camió.
A banda del desembre, els mesos de febrer, setembre i novembre també han resultat més mortals que els del 2008. Però el balanç de l'any no és tan tràgic com el de l'any passat. La mortalitat s'ha reduït un 7% en el global de Catalunya gràcies a la conscienciació dels conductors i a les mesures que s'han impulsat en els últims anys i que han suposat l'enduriment de les penes contra els conductors temeraris. Segons dades del Servei Català de Trànsit, durant el 2009 267 persones han perdut la vida en 229 accidents mortals, mentre que el nombre de víctimes mortals del 2008 va ser de 287. L'única demarcació on el nombre de víctimes mortals ha augmentat el 2009 respecte a l'any anterior és la de Girona, on han mort 62 persones en 53 accidents de trànsit, sobretot pel fet que hi ha hagut diversos xocs amb dues o més víctimes mortals.
PER DEMARCACIONS
MORTS PER MESOS
La xifra de ferits es manté
El 2009 hi ha hagut 104 ferits greus com a conseqüència d'accidents de trànsit, tres menys que l'any anterior. Mentre que la mortalitat s'ha aconseguit reduir un 56% respecte al 2000, el nombre de ferits greus s'ha mantingut estable en els últims anys, cosa que preocupa els responsables de trànsit perquè en alguns casos els ferits tenen lesions irreparables i que els canvien la vida tant a ells com als seus familiars. Per aquest motiu, el Servei Català de Trànsit s'ha marcat com a objectiu per aquesta nova dècada reduir el nombre de víctimes greus. Segons un estudi sobre la situació dels ferits després de l'accident, un 30% dels ferits greus tenen lesions a les extremitats inferiors, un 15,5% dels lesionats, traumatismes cranioencefàlics i un 0,6% queden afectats per lesions medul·lars.
Dos xocs d'autocar deixen 7 morts
El balanç d'accidents de trànsit del 2009 ve marcat per dos accidents d'autocar, a Sant Pol de Mar i Bàscara, que van provocar set víctimes mortals i una setantena de ferits. L'excés de velocitat i un error humà van ser les causes de l'accident de Sant Pol el 30 de juliol a l'autopista del Maresme en què van morir sis persones, 30 més van quedar ferides greument i 26, ferides lleument. A l'autocar viatjaven turistes holandesos i francesos que tornaven de nit d'una excursió a les fonts de Montjuïc de Barcelona. El conductor va agafar el revolt de la sortida de l'autopista a 73 km/h, on la velocitat permesa és de 40 km/h, perquè el xòfer es va confondre i es va pensar que era la sortida de Calella i Pineda, on el límit és de 80 km/h. A Bàscara, el 19 d'octubre, una noia de 16 anys va morir i 20 persones més van resultar ferides quan l'autocar, on també viatjaven turistes holandesos, va bolcar a la sortida 5 de l'autopista AP-7. El xòfer, que va donar negatiu en el test d'alcoholèmia, va perdre el control de l'autocar, que va xocar contra la tanca protectora de l'autopista i va quedar bolcat. L'atestat dels Mossos va concloure que el conductor va perdre el control del vehicle perquè es va adormir al volant.