ÀSIA
Deu anys de la desaparició del vol de Malaysia Airlines sense haver-se resolt el misteri
En l’avió, del qual es va perdre el senyal, viatjaven 239 persones
Entre les hipòtesis per explicar l’incident hi ha una acció provocada des de la cabina
La desaparició del vol MH370 de la companyia malàisia ha complert divendres el seu desè aniversari sense que s’hagi resolt un dels misteris més grans de la història de l’aviació, tot i que les poques pistes existents apunten que es va estavellar a l’oceà Índic, informa Efe.
No hi ha previstos actes oficials per recordar la tragèdia viscuda fa una dècada pel Boeing 777 que transportava 239 persones, tot i que una trentena de familiars de les víctimes s’han manifestat aquest divendres a Pequín davant de l’ambaixada de Malàisia.
El govern d’Austràlia ha aprofitat l’aniversari per anunciar la seva disposició a ajudar Malàisia si aquest país decideix reprendre la cerca de l’aparell, que va desaparèixer uns 40 minuts després d’enlairar-se de Kuala Lumpur rumb a la capital xinesa, el 8 de març del 2014.
La desaparició del Boeing 777 de Malaysia Airlines s’ha explicat mitjançant diverses hipòtesis no provades que passen per, des d’un probable accident a l’Índic per una fallada tècnica, fins a una possible caiguda provocada pel pilot. A bord hi viatjaven 153 xinesos, 50 malaisis (dels quals una dotzena, membres de la tripulació), set indonesis, sis australians, cinc indis, quatre francesos, tres estatunidencs, dos neozelandesos, dos canadencs, un rus, un holandès, un taiwanès i dos iranians.
El vol va desaparèixer quan, en abandonar l’espai aeri de Malàisia i endinsar-se en el del Vietnam, algú a la cabina va apagar manualment el sistema de comunicacions i el senyal del transponedor es va perdre. Poc després, l’avió va canviar de rumb de manera manual amb un gir brusc cap a l’esquerra per tornar després en direcció sud-oest sobre la península de Malàisia i virar finalment abandonant la zona de radar.
Segons la investigació, l’aparell va volar unes sis hores més cap a l’oceà fins, suposadament, quedar-se sense combustible i precipitar-se a l’aigua.
Les proves recuperades fins ara són 27 peces trobades a les platges de Reunió, Moçambic, Maurici, Sud-àfrica i l’illa de Pemba (Zanzíbar), tot i que només tres d’aquests objectes s’ha pogut confirmar “amb seguretat” que pertanyien a l’avió.