Punt divers
Salvem les Valls expressarà el seu rebuig a Bracons amb una manifestació el 3 d'abril, el dia de l'obertura
COMARQUES GIRONINES
La plataforma Salvem les Valls expressarà el seu rebuig a l'eix Vic-Olot per Bracons el pròxim 3 d'abril, just el dia que s'obrirà el túnel de Bracons, amb una concentració a la rotonda del Polígon de la Serra, a Sant Esteve d'en Bas (Garrotxa). Segons ha explicat el seu portaveu, Raül Valls, serà una 'manifestació testimonial' per demostrar que encara hi ha gent que s'hi oposa i recordar que 'seguiran alerta' davant els possibles canvis d'usos dels sòls. 'No hi ha res a celebrar', assenyala Valls, que espera que les administracions mantindran la restricció dels vehicles pesats de forma permanent, fins i tot un cop les variants d'Olot i les Preses ja estiguin construïdes.
La manifestació es convocarà a dos quarts de quatre de la tarda, a la rotonda del polígon de la Serra, a Sant Esteve d'en Bas, just al punt on hi ha previst que s'obri el trànsit de Bracons. Serà una 'manifestació testimonial' per recordar que encara hi ha gent que s'hi oposa, en creure que 'no calia'. Serà una jornada 'trista' amb 'poc a celebrar', explica Raül Valls. Els membres de la plataforma se senten 'decebuts' al creure que aquesta infraestructura 'es mereixia un debat molt més en profunditat' del que es va arribar a fer, sobretot escoltant les opinions de tècnics i científics, i creuen que s'ha fet amb una 'mancança democràtica important'.Però no tot és negatiu. La plataforma també se sent 'satisfeta' per la feina feta i el ressò mediàtic que s'ha generat, sobretot perquè Bracons s'ha convertit en l'emblema d'una 'nova cultura del territori', on les persones 'es qüestionen allò que anys enrere era inqüestionable', com ara una carretera d'aquestes magnituds. 'Molta gent s'ha adonat que determinades actuacions no necessàriament volen dir progrés, que cal també conservar el territori i desenvolupar-lo amb altres activitats, i no pensar que la solució ve donada amb una xarxa de carreteres com a única opció'. Un projecte fet 'amb presses'Salvem les Valls denuncia la 'pressa' amb què els grups polítics han volgut tirar endavant un projecte que es va començar a gestar a partir de l'any 1994, i evitar així que amb el temps 'es pogués qüestionar encara més i s'acabés aturant'. Segons Valls, alguns sectors polítics i econòmics estaven 'obsessionats' per aconseguir, fos com fos, tenir obert Bracons, sobretot quan es va veure que hi havia una clara oposició de la societat i de determinats col·lectius.La plataforma tampoc entén com es pot obrir una via d'aquestes característiques, sense tenir construïdes les variants d'Olot i les Preses, que haurien de canalitzar l'augment de trànsit de Bracons. Aquesta és una prova, diuen, que 'queda molt per fer' en matèria de planificació territorial i també que les voluntats polítiques i econòmiques sovint van per davant de la 'raonabilitat' a l'hora de fer actuacions que tenen un impacte al territori com aquest. Les restriccions de camions pesats, permanentsL'anunci de les restriccions del pas de camions de més de 7.500 quilos per l'eix Vic-Olot, fet ahir dilluns pel director del Servei Català de Trànsit, Josep Pérez Moya, es veu amb bons ulls des de la plataforma Salvem el Territori, sempre que sigui una mesura 'permanent' i no pas de 'curt termini', i per tant es mantingui un cop hi hagin les variants d'Olot i les Preses. 'A tota costa s'ha d'evitar que la connexió Vic-Olot sigui un pas de camions que vinguin d'Europa i que vagin en direcció a la resta de la península', afirma Valls. I afegeix que el Govern ha de ser 'prou raonable' com per plantejar-se que el trànsit de mercaderies ha d'anar derivant cap al tren i no pas per les carreteres del país, ja que aquestes tenen un 'cost important' pel medi i la vida quotidiana de les persones, i moltes vegades 'aporten poc o res' al mateix territori. Ara que el túnel de Bracons ja és una realitat però consideren que caldrà 'estar alerta' als possibles canvis d'usos dels terrenys pròxims a aquesta nova via. Segons explica Valls, una carretera 'sempre obre expectatives d'usos en el sòl, a nivell d'urbanisme o nous espais logístics', i per tant s'haurà d'evitar que 'trenquin l'estructura econòmica i del paisatge'. En aquest sentit, volen que hi hagi una intervenció pública decidida, que garanteixi la preservació de sòls agrícoles, espais naturals protegits i la fesonomia del paisatge. I recorden que casos com l'obertura del túnel del Cadí, que va connectar amb la Cerdanya i Barcelona amb el conseqüent creixement urbanístic i especulatiu, no es poden tornar a produir. 'Això és el que podria passar aquí i ho volem evitar', conclou.
La manifestació es convocarà a dos quarts de quatre de la tarda, a la rotonda del polígon de la Serra, a Sant Esteve d'en Bas, just al punt on hi ha previst que s'obri el trànsit de Bracons. Serà una 'manifestació testimonial' per recordar que encara hi ha gent que s'hi oposa, en creure que 'no calia'. Serà una jornada 'trista' amb 'poc a celebrar', explica Raül Valls. Els membres de la plataforma se senten 'decebuts' al creure que aquesta infraestructura 'es mereixia un debat molt més en profunditat' del que es va arribar a fer, sobretot escoltant les opinions de tècnics i científics, i creuen que s'ha fet amb una 'mancança democràtica important'.Però no tot és negatiu. La plataforma també se sent 'satisfeta' per la feina feta i el ressò mediàtic que s'ha generat, sobretot perquè Bracons s'ha convertit en l'emblema d'una 'nova cultura del territori', on les persones 'es qüestionen allò que anys enrere era inqüestionable', com ara una carretera d'aquestes magnituds. 'Molta gent s'ha adonat que determinades actuacions no necessàriament volen dir progrés, que cal també conservar el territori i desenvolupar-lo amb altres activitats, i no pensar que la solució ve donada amb una xarxa de carreteres com a única opció'. Un projecte fet 'amb presses'Salvem les Valls denuncia la 'pressa' amb què els grups polítics han volgut tirar endavant un projecte que es va començar a gestar a partir de l'any 1994, i evitar així que amb el temps 'es pogués qüestionar encara més i s'acabés aturant'. Segons Valls, alguns sectors polítics i econòmics estaven 'obsessionats' per aconseguir, fos com fos, tenir obert Bracons, sobretot quan es va veure que hi havia una clara oposició de la societat i de determinats col·lectius.La plataforma tampoc entén com es pot obrir una via d'aquestes característiques, sense tenir construïdes les variants d'Olot i les Preses, que haurien de canalitzar l'augment de trànsit de Bracons. Aquesta és una prova, diuen, que 'queda molt per fer' en matèria de planificació territorial i també que les voluntats polítiques i econòmiques sovint van per davant de la 'raonabilitat' a l'hora de fer actuacions que tenen un impacte al territori com aquest. Les restriccions de camions pesats, permanentsL'anunci de les restriccions del pas de camions de més de 7.500 quilos per l'eix Vic-Olot, fet ahir dilluns pel director del Servei Català de Trànsit, Josep Pérez Moya, es veu amb bons ulls des de la plataforma Salvem el Territori, sempre que sigui una mesura 'permanent' i no pas de 'curt termini', i per tant es mantingui un cop hi hagin les variants d'Olot i les Preses. 'A tota costa s'ha d'evitar que la connexió Vic-Olot sigui un pas de camions que vinguin d'Europa i que vagin en direcció a la resta de la península', afirma Valls. I afegeix que el Govern ha de ser 'prou raonable' com per plantejar-se que el trànsit de mercaderies ha d'anar derivant cap al tren i no pas per les carreteres del país, ja que aquestes tenen un 'cost important' pel medi i la vida quotidiana de les persones, i moltes vegades 'aporten poc o res' al mateix territori. Ara que el túnel de Bracons ja és una realitat però consideren que caldrà 'estar alerta' als possibles canvis d'usos dels terrenys pròxims a aquesta nova via. Segons explica Valls, una carretera 'sempre obre expectatives d'usos en el sòl, a nivell d'urbanisme o nous espais logístics', i per tant s'haurà d'evitar que 'trenquin l'estructura econòmica i del paisatge'. En aquest sentit, volen que hi hagi una intervenció pública decidida, que garanteixi la preservació de sòls agrícoles, espais naturals protegits i la fesonomia del paisatge. I recorden que casos com l'obertura del túnel del Cadí, que va connectar amb la Cerdanya i Barcelona amb el conseqüent creixement urbanístic i especulatiu, no es poden tornar a produir. 'Això és el que podria passar aquí i ho volem evitar', conclou.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.