Estudien denunciar Foment per l'accident a l'N-340
A causa de la polèmica sobre la confusió a què pot conduir la senyalització del tram on diumenge hi va haver un xoc amb 4 víctimes mortals, l'Associació DIA portarà el cas a la fiscalia de seguretat vial
La possible confusió a què pot induir la senyalització existent al tram de l'N-340 a l'altura de Tarragona on diumenge es va produir un tràgic sinistre en què van morir els quatre ocupants d'un vehicle ha fet que l'Associació Estatal de Víctimes d'Accidents de Trànsit DIA s'estigui plantejant presentar una denúncia a la fiscalia de seguretat vial contra el Ministeri de Foment, que és el titular de la via. Amb aquesta actuació, el president de l'entitat, Francisco Canes, va concretar ahir que es pretén “esclarir si existeix algun tipus de responsabilitat de l'administració en relació amb el succés”, i va afegir que “és indignant que se segueixin originant incidents tan greus en aquest tram, tenint en compte que ha estat reconegut com un punt negre tant pels Mossos com per diversos agents del territori”.
Tot i que la principal hipòtesi sobre la causa del sinistre indica que aquest es va desencadenar per un error humà ja que la conductora es va despistar i va envair el carril contrari al quilòmetre 1.172 de l'N-340 en sentit sud, la senyalització que suposadament li hauria pogut comportar un equívoc és un doble cartell elevat que hi ha a poca distància del lloc dels fets. En aquests panells s'informa sobre dues opcions: agafar el desviament cap a Altafulla o bé continuar en direcció a la capital tarragonina per l'autovia A-7, que és la carretera en la qual es transforma l'N-340 tan sols uns metres més enllà. Aquesta segona indicació és la que genera polèmica perquè està situada sobre el carril esquerre i, malgrat que hi ha una línia contínua a terra que separa les dues direccions, podria fer pensar que la via a partir d'aquí ja és d'un únic sentit i que cal posar-se al carril de l'esquerra per continuar en direcció sud.
En l'accident de diumenge, dues veïnes de Torredembarra d'origen llatinoamericà i els seus dos fills –una nena d'un any i un nen de vuit– van morir després que l'automòbil en què viatjaven envaís el carril contrari, a la frontera entre els termes de Tarragona i Altafulla. Com a conseqüència, van col·lidir contra un camió, el conductor del qual va resultar il·lès. La commoció pel succés va fer que a Torredembarra es decretés ahir dia de dol oficial, les banderes exteriors dels edificis municipals van onejar a mig pal, les interiors van lluir crespons negres i es van suspendre tots els actes oficials.
Reunió dels alcaldes
Qui també vol intervenir en l'assumpte són els representants dels municipis afectats per aquesta intersecció. A iniciativa de l'Ajuntament d'Altafulla, avui hi ha convocada una reunió al consistori de la població en què està previst que hi prengui part l'alcalde, Josep Maria Pérez; el batlle de la Riera de Gaià, Jaume Casas; el regidor de Governació de Torredembarra, José Oviedo, i el de Seguretat Ciutadana i Mobilitat de Tarragona, Carles Castillo. En la trobada, Pérez proposarà demanar per carta al Ministeri de Foment que analitzi la seguretat en aquest trajecte, ja que “l'experiència dels diversos accidents que hi han tingut lloc porta a deduir que hi ha alguna cosa que no està bé”.
Pérez opina que el disseny de la via i la senyalització vertical sí que poden provocar confusions i, com a possible solució, planteja que s'instal·li una separació física entre els dos sentits de la marxa per impedir que es passi al carril contrari. Per la seva banda, el regidor de Mobilitat de Tarragona, Carles Castillo, considera, “com a usuari habitual de la via”, que la senyalització és correcta, malgrat que insisteix que en aquesta qüestió es vol expressar amb prudència en “no disposar de coneixements tècnics”. Va revelar, tot i això, que des de Tarragona es faran dos suggeriments: un a curt termini i un altre a llarg termini. En relació amb el primer, es creu que com a sortida temporal es podrien situar uns cartells que informessin que aquest tram és perillós, si bé va afegir que “l'Ajuntament no tenia identificat aquest encreuament com un punt negre”. I, “per no vendre fum tenint en compte la crisi econòmica que no permet impulsar algunes obres de manera immediata”, una idea amb vista al futur és que “el tram disposi de dos carrils per banda i es transformi en autovia”.
Paral·lelament, l'alcalde la Riera de Gaià, Jaume Casas, va declarar que la gent del territori es coneix bé la via, però que “és possible que els senyals generin confusió a qui no hi ha passat mai”. “Per desgràcia”, a més, va lamentar que “en aquest país en ocasions no es revisen les deficiències fins que passen fets de gravetat”. I el seu homòleg a Torredembarra, Daniel Masagué, va concloure que s'està creant “una polèmica artificial”: “Aquí, el més important són les víctimes. Si tothom tenia tan clar que aquest lloc és perillós, per què ningú ha dit res? Penso que la causa de l'accident no va ser la senyalització i que l'atenció no només s'hauria de centrar en aquesta via, sinó que s'han de revisar totes”.