Dos de cada tres accidents mortals el 2009 van ser xocs frontals o sortides de via
Les distraccions i l'excés de velocitat són al darrere d'aquests sinistres, que van causar 169 morts
«Les xifres de l'any 2009 són raonablement positives, però les dades de sinistralitat ens parlen de coses que es poden millorar, que són fonamentalment la velocitat excessiva i les distraccions.» Amb aquestes paraules, el conseller d'Interior, Joan Saura, indicava ahir la importància del denominat factor humà en la producció dels accidents mortals registrats l'any passat. En la presentació del balanç de la sinistralitat viària del 2009, Saura va destacar que els xocs frontals (que van causar 79 morts) i les sortides de via (que van provocar 90 morts) són els tipus d'accidents en què van morir més persones l'any passat (van suposar el 63% dels sinistres mortals), si bé una de cada tres víctimes registrades el 2009 (89 dels 269 morts) van morir en un accident en què tan sols es va veure implicat el seu vehicle. Davant d'aquesta situació, el conseller d'Interior va explicar que una de les prioritats de la Generalitat aquest any serà combatre l'excés de velocitat i les distraccions al volant amb campanyes de conscienciació, per tal de reduir aquest tipus d'accidents.
Tot recordant que «mai no es pot donar la lluita per guanyada», Saura va mostrar una «satisfacció moderada» perquè el 2009 la mortalitat a les carreteres es va reduir un 6,3% respecte al 2008. Concretament, l'any passat van morir 269 persones en 231 accidents, en relació amb el 2008, que van morir 287 persones en 251 sinistres. En comparació amb el 2000, l'any passat hi va haver 353 morts menys i, per tant, va morir una persona menys cada dia. El 2009, d'altra banda, també es van registrar dades positives pel que fa a dos dels problemes principals detectats el 2008: la implicació de vehicles pesants en accidents mortals, que s'ha reduït un 61,3%, i la implicació de motos, que ha baixat un 15,4%.
Saura també va destacar la disminució de la velocitat mitjana a la xarxa viària catalana –que s'ha reduït gairebé en 10 km/h respecte al 2003–, fet que es va considerar determinant en la reducció de la mortalitat. És especialment significatiu el cas de la primera corona metropolitana de Barcelona on, des del 2007, s'aplica la reducció de la velocitat a 80 km/h. Des d'aleshores, la velocitat mitjana a la zona s'ha reduït en 16 km/h i la mortalitat ha baixat un 50%. Aquest any el Servei Català de Trànsit manté la previsió d'expandir la velocitat variable en els accessos a Barcelona des de Martorell, per Molins de Rei, i també s'augmentarà el nombre de radars, que passaran dels 140 d'ara a 170.
Pagar el test de drogues, si dóna positiu
En la presentació del balanç de sinistralitat viària, el comissari dels Mossos Sergi Pla va afirmar que cal consolidar el test de drogues a peu de carretera, com s'ha fet amb les proves d'alcoholèmia –de les quals se'n practiquen cap a 280.000 a l'any–, per fer fora de les carreteres els conductors drogats. Pla, però, va dir que la prova del drogotest és molt cara (val 70 euros) i que el seu preu, elevat, és un «handicap» amb vista a generalitzar-ne l'ús. El comissari va explicar que, actualment, els agents es guien pel seu «ull clínic» a l'hora de sotmetre un conductor al test de drogues i va plantejar la possibilitat que els conductors que donin positiu paguin el test. El conseller Joan Saura va recalcar que no s'ha pres cap decisió en aquest sentit.
Sis ferits en un xoc al túnel del Cadí
Sis persones van quedar ferides ahir al matí, dues d'elles greument, després que un cotxe i un tot terreny xoquessin frontalment al túnel del Cadí, concretament al quilòmetre 120 de la C-16. Quatre dotacions dels bombers es van desplaçar al lloc del sinistre per evacuar els ferits i retirar els vehicles accidentats. El túnel es va tallar durant una hora, la qual cosa va provocar fins a nou quilòmetres de retencions a la C-16, al pas per Bagà. Precisament ahir, el conseller Joan Saura va explicar que un dels objectius del Departament d'Interior per al 2010 és dur a terme una campanya amb l'objectiu de reduir el nombre de ferits greument, que s'ha mantingut estable en els últims anys.