Successos

trànsit

balanç d'accidents

Índex de mortalitat invariable a la xarxa viària gironina

Des del gener fins a principis de setembre, hi ha hagut 27 accidents de trànsit mortals a la demarcació

Durant el mateix període del 2016 se’n van registrar 28, i 26 el 2015

Campanyes sensibilitzadores, amb missatges clars i rotunds; polítiques adreçades a augmentar la seguretat viària, així com la proliferació de controls policials i la posada en marxa de nous radars. L’eradicació de la sinistralitat a la carretera és un dels objectius primordials de diversos organismes, si bé l’evolució dels índexs d’accidentalitat, malgrat els esforços, s’està mantenint invariable a les comarques gironines. Així es fa palès si s’examina amb detall una radiografia que recull el nombre de sinistres que han tingut lloc a la demarcació en els últims tres anys i en què s’han hagut de lamentar pèrdues humanes. De l’1 de gener fins al 6 de setembre del 2017 s’han registrat 27 accidents de trànsit mortals. Es dona la circumstància que, en el mateix període del 2016, se’n van produir 28, mentre que n’hi va haver 26 des de l’1 de gener fins a principis de setembre del 2015. El còmput, doncs, és gairebé idèntic d’un any per l’altre.

Pel que fa al nombre de víctimes mortals, en aquests 27 fatídics accidents del 2017, hi han perdut la vida 30 persones, i 28 en el mateix període del 2015. Durant els primers vuit mesos del 2016, hi va haver un sinistre més en comparació amb aquest any, i el nombre total de ciutadans i ciutadanes que van perdre la vida va ser encara més elevat (35). Això es deu, principalment, al fet que en un únic accident van morir set persones. El sinistre va tenir lloc el 2 d’abril de l’any passat a l’N-II, a Pont de Molins. A dins del vehicle que hauria provocat la topada, hi anaven cinc joves francesos, que van resultar tots morts. El conductor va perdre el control, va envair el carril contrari i va envestir un turisme (concretament, un Dacia Sandero). En el Dacia viatjaven tres veïns de Figueres que es dirigien al seu lloc de treball (un restaurant del Pertús), dos dels quals també van morir.

76%, homes; 24%, dones

De les 30 persones que desgraciadament han perdut la vida aquest any en accidents, 23 eren homes (76%) i 7, dones (24%). Les víctimes tenien edats compreses entre els 19 i els 82 anys. La gran majoria (16) estaven circulant amb un cotxe en el moment del sinistre. El segon tipus d’accident mortal que es produeix amb més freqüència són els protagonitzats per motoristes. Al llarg d’aquest 2017, han perdut la vida set homes i una dona que anaven en moto. La trista llista negra d’accidents mortals es va encetar precisament aquest any amb la mort d’un motorista. Els fets van tenir lloc el 2 de gener, a l’Escala, on un motorista va morir arran d’un xoc contra la paret d’una casa.

D’altra banda, enguany també han perdut la vida en un accident un home que circulava amb un tractor, tres vianants i dos ciclistes. El darrer cas que s’ha hagut de lamentar va succeir dimecres passat, al nucli urbà de Sils. Un veí de Vidreres que anava en bici va morir com a conseqüència d’una caiguda per una col·lisió amb un tot terreny, al carrer Canigó.

Tres detencions

Dels 27 accidents mortals registrats enguany, en tres ocasions els cossos policials han efectuat detencions en el marc de la investigació sobre les circumstàncies dels sinistres. El primer arrest es remunta al 24 de maig a Platja d’Aro, on una dona de 76 anys va morir com a conseqüència d’un atropellament a l’avinguda Cavall Bernat. La policia local va practicar la prova d’alcoholèmia al conductor, que va donar positiu i va acabar investigat per un delicte d’homicidi per imprudència. També el 18 de juliol, els Mossos d’Esquadra van detenir un jove de Ripoll que anava al volant d’un automòbil que va resultar implicat en un xoc frontal amb un motorista a l’N-260, a Ribes de Freser. Com a conseqüència, el motorista va perdre la vida. El conductor del cotxe va donar positiu en el consum d’estupefaents. Va quedar en llibertat per ordre judicial, si bé la causa contra ell es manté per homicidi per imprudència greu. L’últim cas es va produir dilluns de la setmana passada, a Sils. Els Mossos van detenir un conductor begut, implicat en un accident mortal a la C-63, on van col·lidir tres automòbils. Hi va perdre la vida un veí de Lloret de Mar, de 44 anys, que anava al volant d’un dels turismes. El presumpte causant de l’accident va resultar ferit, així com el conductor d’un tercer cotxe. Quan l’acusat va rebre l’alta de l’hospital Josep Trueta, els Mossos el van arrestar. Va passar a disposició judicial i es va acordar la seva posada en llibertat provisional. Com a mesura cautelar, però, se li prohibeix l’ús de cap vehicle i tampoc se li permet sortir de l’Estat espanyol. La causa contra l’investigat, a més, continua oberta per homicidi per imprudència greu, conducció sota els efectes de l’alcohol, conducció temerària i lesions per imprudència greu.

LES DATES

2014
Es va implantar
el primer radar de tram a les comarques gironines, entre Cassà de la Selva i Llagostera.
9
aparells
que calculen la velocitat mitjana dels vehicles estan en funcionament en carreteres gironines.

LES XIFRES

30
persones
han perdut la vida aquest any en vies urbanes i interurbanes de la demarcació de Girona.
02.01.17
La llista negra d’accidents
es va encetar aquest any a l’Escala, on va morir un motorista de 39 anys.

Quatre radars de tram nous el 2017

G. P

L’aparent eficàcia dels radars de tram per reduir la velocitat al volant i els índexs de sinistralitat ha portat el Servei Català de Trànsit (SCT) a continuar apostant per la instal·lació d’aquests aparells, així com pels cinemòmetres convencionals. En el conjunt de la xarxa viària de les comarques gironines, n’hi ha actualment nou de tram. Quatre d’aquests radars han estat posats en funcionament aquest any. Al febrer se’n van activar dos a la C-66, entre Corçà i Sant Joan de Mollet (un en cada sentit de la marxa). El mes següent, en van entrar en funcionament dos més, en aquest cas a l’N-II, entre Capmany i Agullana. El primer radar de tram a la demarcació es va situar el 2014 a la C-65, entre Cassà de la Selva i Llagostera. I, el 2015, se’n van posar en marxa quatre més. Tots es van situar a l’N-II: un cobreix el recorregut entre Fornells de la Selva i Quart, un altre controla el mateix trajecte però en sentit invers i dos estan a l’altura de Girona. Els radars d’aquesta tipologia mesuren la velocitat mitjana a la qual se circula. S’usen lectors de matrícula per calcular quant triga un vehicle a recórrer el tram controlat i determinar, així, si s’ha anat més ràpidament del compte. Amb aquest mètode, s’evita l’acció de frenar de manera sobtada just abans d’arribar a un radar per impedir ser gravat. Al conjunt de Catalunya, hi ha 103,84 quilòmetres de la xarxa viària vigilats per aquest sistema.

Prop de la meitat dels accidents, durant l’estiu

Onze dels vint-i-set sinistres han tingut lloc entre juny i setembre
G. P

Els mesos d’estiu estan tenint un balanç negatiu en matèria de trànsit a les comarques gironines, ja que en aquesta època s’han registrat pràcticament la meitat dels sinistres mortals d’aquest any. Un total d’onze dels vint-i-set accidents s’han desencadenat entre el 21 de juny i el 6 de setembre. El primer cas es va originar al terme municipal de Sant Hilari Sacalm, el 26 de juny. Una dona de 80 anys va resultar ferida de caràcter crític com a conseqüència d’un atropellament accidental mentre creuava el carrer a la plaça del Doctor Gravalosa. Un helicòpter medicalitzat va evacuar la víctima a l’hospital Josep Trueta de Girona, on va morir l’endemà. D’altra banda, el darrer cas que s’ha hagut de lamentar es va produir dimecres passat al nucli urbà de Sils, on un veí de Vidreres va perdre la vida en una fatídica topada amb un tot terreny.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.