Trànsit segueix enviant multes del radar de l'Espluga tot i el compromís de retirar-les
Els veïns reclamen que també quedin sense efecte les sancions actuals perquè l'aparell no és on li pertoca
A part del malestar que va generar la posada en marxa el maig del 2009 del radar col·locat a l'entrada des de l'Espluga de Francolí a l'N240 per la manca, en aquell moment, de la senyalització de la velocitat a la qual s'havia de circular en aquest trajecte, i dels centenars de multes que van ser imposades en molt poc temps als veïns de Vimbodí, l'Espluga i Montblanc, ara s'hi uneixen les crítiques dels afectats sobre la manera com el Servei Català de Trànsit (SCT) està gestionant l'anul·lació d'aquelles sancions. Entorn de la polèmica, cal recordar que a causa de la pressió que van fer els ajuntaments d'aquests tres municipis de la Conca –que tenen presentat un recurs conjunt perquè quedin sense efecte totes les multes–, el SCT va acabar admetent que la velocitat màxima permesa no estava ben indicada, i es va comprometre a retirar les sancions. És en aquest punt, però, que ara han començat més friccions. I és que la majoria dels veïns que es van agafar a aquest anunci públic s'esperaven que Trànsit estudiaria prèviament les multes i que, almenys, ja no faria arribar totes aquelles en què quedés demostrat a la foto que els conductors circulaven pel carril d'acceleració des de l'Espluga on, fins a la meitat del mes d'agost passat, els usuaris en teoria podien pensar que podien anar a la velocitat genèrica de la via, que és de 90 quilòmetres per hora (el dia 18 d'agost, s'hi va col·locar un senyal en què es va limitar a 80 km/h).
Fonts del Servei Català de Trànsit no entenen les queixes i han assegurat que s'està seguint el procediment habitual: «Tots els ciutadans que rebin multes corresponents a aquell període –del maig a l'agost del 2009– poden presentar un recurs. Els casos d'aquestes persones seran estudiats un per un i, si tenen raó, se'ls traurà la sanció, com ja s'ha dit reiteradament. Tot i això, per a totes les persones que van passar per aquest punt a més de 100 km/h, no hi haurà al·legació que valgui.»
«Arribarem fins al final»
L'alcalde de Vimbodí, Lluís Grau, va recordar que al seu municipi el nombre de multes que els va arribar l'any passat en només dos o tres mesos va ser «brutal»: «En vam calcular unes 500. I no vull pensar amb els conductors que van passar per aquí i que no són del territori, ja que aquests segurament no s'han assabentat del compromís de Trànsit d'estudiar les sancions i, per tant, les pagaran!» El batlle va afegir que a ell li'n van posar unes cinc o sis, i que ja les ha pagat: «De moment, no he recorregut contra cap multa. Sé que hi ha veïns, però, que se'ls va passar el termini per fer-ho, i que se'ls ha tramès de nou, i amb recàrrec. Com que aquesta situació és excepcional, crec que el més lògic i sensat seria que Trànsit eliminés totes les sancions, i que també tornés els punts del permís.»
A part d'això, des dels tres consistoris es va més enllà, i es considera que fins i tot s'haurien d'anul·lar totes les multes provinents d'aquest radar des de la seva posada en funcionament fins ara, tenint en compte que l'autorització que Foment va donar al SCT era per situar-lo en un altre punt. En aquest sentit, el tinent d'alcalde de l'Espluga, Josep Maria Poca, manifesta que el permís és per al quilòmetre 39,3 –en plena recta–, i l'han posat al 39,6, en un revolt on es coincideix amb un carril d'acceleració per incorporar-se a la carretera: «Si el lloc on està instal·lat és il·legal, les multes també ho haurien de ser fins que no es col·loqui on li correspon.» I va afegir: «Des de Trànsit se'ns ha assegurat que respondran al llarg d'aquest mes el recurs que vam presentar els ajuntaments. Tot i així, si no posa el dispositiu on toca i no treu tant les multes d'ara com les d'abans, anirem per la via contenciosa.»