Societat
Uns ‘sicaris’ molt legals
Un particular va reclamar la retirada dels cartells d’una empresa d’extermini de plagues que anunciava “Matem per encàrrec”
El jurat de control de la publicitat dictamina que l’anunci és simpàtic i no contravé els valors constitucionals
Matar per encàrrec és legal i anunciar-se amb el lema “Matem per encàrrec” no vulnera cap dret constitucional. Sempre que els objectius dels sicaris siguin insectes o plagues d’altres animalons molestos. És el dictamen que ha emès el Jurat d’Autocontrol, l’organisme independent d’autoregulació de la indústria publicitària a l’Estat espanyol, amb relació a la causa 25/R/febrer 2018, oberta per la denúncia d’un particular contra les tanques publicitàries de l’empresa Fulminix. L’empresa d’exterminació de plagues fa temps que s’anuncia a través de tanques publicitàries amb el lema “Matem per encàrrec”, que també tenen retolat als seus vehicles professionals. Sempre amb la imatge d’un insecte al costat. Una publicitat ben ocurrent que, segons assenyalen fonts de l’empresa, els aporta bons resultats. Però el 19 de febrer passat un particular va presentar un escrit de reclamació a l’organisme de control de la publicitat, i demanava que se n’ordenés la retirada. El dictamen d’Autocontrol no identifica el denunciant, i els responsables de Fulminix, que saben d’on els ve la denúncia –“per enveja”–, tampoc el volen delatar.
L’escrit de reclamació del particular considerava que la publicitat de Fulminix “contravé en essència els valors constitucionalment protegits, perquè fa servir el verb matar com un símil de sicaris d’insectes o animals”. En rebre la denúncia, Autocontrol la va traslladar a Fulminix perquè presentés el seu escrit de contesta o justificació. Fulminix es va abstenir de presentar cap escrit i va optar per ignorar la reclamació. En el seu text de resolució, el Jurat d’Autocontrol comença aclarint que Fulminix no és una empresa sòcia d’Autocontrol i, per tant, la resolució no ha de ser vinculant per a ells, ja que no estan adscrits a l’organisme. Fet l’aclariment, el jurat analitza i valora si, com assenyalava el reclamant, la publicitat vulnera la norma 2 del codi de conducta publicitària, que estableix que la publicitat ha de respectar la legalitat vigent i de manera especial els valors, drets i principis que reconeix la Constitució. I dictamina de pla desestimar la reclamació. El jurat remarca que la publicitat de Fulminix “es limita a utilitzar de manera humorística l’expressió matem per encàrrec, com una via per dotar-la d’un to simpàtic i destacar els seus serveis, que precisament consisteixen a eliminar plagues”. Però el que considera més important el dictamen és que el consumidor veu clarament i sense dificultats que l’anunci només explota el recurs lingüístic per singularitzar i fer més atractiu el seu servei, i que el públic difícilment confondrà el missatge.
Que els responsables de Fulminix es valen de la seva simpatia i humor per promocionar-se es veu en les targetes que envien als clients, en què, a banda de “Matem per encàrrec”, hi afegeixen: “Absteniu-vos de trucar per exterminar sogres, polítics, morosos, marit o muller.” Les furgonetes també estan retolades amb el missatge “Matem per encàrrec”, i sovint, quan arriben als llocs, se senten comentaris irònics del tipus: “Ja són aquí els sicaris.” Els responsables de Fulminix remarquen que compaginen l’humor que gasten en els cartells amb la rigorositat i diligència amb què executen els exterminis, una feina que implica manipulació de productes d’alta toxicitat, que requereixen uns permisos especials, i aplicar-los en espais habitats com ara centres escolars. Eliminen rates i insectes de tota mena, i ara també treballen en la lluita contra la temible vespa asiàtica.