Seguretat
Batalla guanyada als pirates
L’empresa Juncà aconsegueix recuperar una càrrega de gelatines que els pirates virtuals s’havien fet enviar a Kenya
Han aconseguit que el material torni en bon estat a Banyoles després de recórrer 20.000 km
Les gelatines han fet un viatge d’uns 20.000 km entre l’anada i la tornada de l’Àfrica
Era una missió difícil, però s’ha aconseguit. L’empresa Juncà ha pogut recuperar i retornar a Banyoles el carregament de gelatines que uns pirates informàtics es van fer enviar a Kenya i que estava retingut en un contenidor al port de Mombasa. Ferran Juncà, gerent de l’empresa de Banyoles, es mostra satisfet per la recuperació del material, que han analitzat i es troba en perfectes condicions, ja que les gelatines tenen una caducitat molt llarga, i podrà ser reintroduït al mercat alimentari. L’odissea de les gelatines, que entre l’anada i la tornada de l’Àfrica han recorregut uns 20.000 quilòmetres, comença l’estiu del 2020, quan uns falsos representants de Hilton Ingredients es van interessar per correu electrònic pel producte de Juncà. I transcorreguts tres mesos, van fer la comanda: tres contenidors de gelatines per enviar a “la nova seu” que l’empresa havia obert a Uganda. Van explicar que obrien mercat a l’Àfrica. Era un bon negoci, però Juncà no va pas acceptar fer tractes amb els clients nous fins que no van haver fet comprovacions a través de l’asseguradora sobre les garanties de l’exportació. Els van assegurar que el comprador era solvent i l’operació, segura. Però després l’imam que els fa les certificacions per poder vendre amb garantia halal als països musulmans els va explicar que a una empresa de Bèlgica l’havien estafat amb una falsa comanda. Arran de l’avís de l’imam, van decidir assegurar-se encara més. Van recuperar les dades del cap comercial de l’empresa britànica que els havia fet la comanda i van trucar a la seu de Hilton a la Gran Bretanya. Van demanar pel càrrec i l’home es va posar al telèfon. Semblava que tot anava bé. Però no. El cap comercial els va dir que ells no havien fet cap comanda i que tampoc havien obert cap sucursal a Uganda, on anava destinat el carregament de gelatines. Els pirates els havien suplantat la identitat, havien creat una empresa virtual i els estaven robant la gelatina. Llavors va començar l’odissea per recuperar el material. Aquí, Juncà va presentar denúncia als Mossos i al jutjat, però les gelatines ja eren mar enllà. L’empresa va moure fils a Kenya i va contractar uns advocats allà que van aconseguir que la càrrega quedés immobilitzada al port de Mombasa i que els pirates no la usurpessin. “Sort que la justícia kenyana és ràpida i en tres mesos ho van resoldre”, remarca Juncà, que ara està assessorant una empresa de Castellgalí del ram de l’alimentació que també ha caigut al parany dels pirates informàtics i ha enviat un carregament a l’Àfrica. Juncà explica que arran de la publicació del seu cas són diverses les empreses que li han explicat que també han rebut ofertes dels falsos clients que pretenen estafar-los. Espera que el seu cas serveixi d’advertència i eviti altres estafes. Aquest cop han aconseguit guanyar la batalla als pirates, però són moltes les empreses que han caigut en paranys similars i els pirates no paren d’actuar. A vegades fan servir la tècnica de suplantar empreses i fer-se enviar transferències pel pagament de comandes als seus comptes, i d’altres utilitzen la seducció virtual, sistema pel qual no fa gaire es van apoderar de més de dos milions i mig d’euros d’una empresa fent servir la candidesa d’una dona que es va encaterinar d’un fals enginyer d’una plataforma petroliera.