Punt divers

La variant de les Preses tindrà quatre carrils i un túnel de 1,7 quilòmetres per evitar sorolls als veïns

El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya publica aquest dilluns l'anunci d'informació pública dels estudis de la variant de les Preses (Garrotxa). Aquests estudis recullen una nova opció de la variant, que permet millorar-ne la integració en l'entorn mitjançant un túnel artificial d'1,7 quilòmetres que redueix l'impacte visual i sonor de la via a les edificacions properes. La variant discorrerà per l'oest del nucli urbà, té una longitud de 5,3 quilòmetres i quatre carrils de circulació enlloc dels dos carrils previstos inicialment. Aquesta nova via permetrà que el trànsit procedent del túnel de Bracons pugui anar fins a Olot sense passar per dins del municipi.

L'abril del 2009, el Govern va posar en servei el nou tram de l'eix Vic - Olot fins a Sant Esteve d'en Bas (la Vall d'en Bas), que inclou el túnel de Bracons, una infraestructura que ha permès acostar les comarques de la Garrotxa i Osona, històricament separades per muntanyes. Aquesta via registra actualment de mitjana un trànsit d'uns 4.500 vehicles diaris. Per tal de completar l'itinerari fins a Olot tot evitant el trànsit de pas per l'interior de les actuals travesseres d'Olot i les Preses, el DPTOP ha previst la formació de les variants de les Preses i d'Olot, que, d'altra banda, milloraran la connexió amb l'eix Pirinenc (N-260). El traçat d'aquestes variants es van sotmetre a informació pública i, arran d'aquest procés, el DPTOP ha estat treballant per assolir consens amb el territori i introduir millores possibles al projecte.Alguns dels canvis que s'han introduït al projecte són els quatre carrils per banda enlloc dels dos previstos inicialment, tenint en compte que aquestes dues variants recolliran tant el trànsit de l'eix Vic-Olot per Bracons com el de la C-63 des de Santa Coloma de Farners. En aquest sentit, el DPTOP ha sotmès a informació pública un nou traçat de la variant d'Olot, de la qual s'estan estudiant les al·legacions presentades. A més, el DOGC publica aquest dilluns l'anunci d'informació pública de l'estudi informatiu i de l'estudi d'impacte ambiental de la variant de les Preses, que inclouen una nova opció de traçat per tal de millorar-ne la integració en l'entorn. Túnel d'1,7 quilòmetres Segons el traçat que els estudis a informació pública consideren més idoni, la variant de les Preses tindrà una longitud de 5,3 quilòmetres; discorrerà per l'oest del nucli urbà de les Preses -entre la carretera actual (C-152) i el riu Fluvià- o en el seu recorregut abastarà també el terme municipal de la Vall d'en Bas. Per tal de minimitzar les afectacions en el territori i l'impacte visual i sonor en les edificacions properes, el nou traçat inclou, com a principal millora, un túnel artificial d'1,7 quilòmetres de longitud. Així mateix, cal tenir en compte que en els trams anterior i posterior al túnel, la variant discorrerà deprimida respecte del nivell del terreny. El tram inicial de la variant de les Preses se superposa amb el final de la carretera que va entrar en servei l'abril passat i comporta la modificació de la connexió amb la variant de Sant Esteve d'en Bas (la Vall d'en Bas). A uns 1,2 quilòmetres de l'inici, s'inicia el tram soterrat. Finalment, la variant de les Preses enllaça amb la futura variant d'Olot. La secció de la variant de les Preses proposada és la d'una autovia, formada per dues calçades de dos carrils de circulació de 3,5 metres cadascun i vorals exteriors de 2,5 metres d'amplada. Les dues calçades estaran separades per un espai de 4 metres d'amplada en els trams en superfície i de 5 metres en el tram soterrat. El projecte inclou també la possibilitat que, si es considera oportú, la variant s'executi en una primera fase com a carretera d'un sol carril per sentit. En el seu recorregut, la variant inclou dos enllaços per a facilitar les connexions. Un primer enllaç amb la Vall d'en Bas, situat prop de l'inici de la variant i que estarà format per una gran rotonda situada a nivell del terreny, de prop de 100 metres de diàmetre exterior, mentre el tronc de la carretera discorre aixecat, fet que comporta la construcció d'un pont de 126 metres de longitud. El segon enllaç serà amb les Preses. Es situarà a prop del final del traçat i inclou una rotonda aixecada sobre el tronc de la carretera d'uns 70 metres de diàmetre exterior. A partir de la rotonda, un vial, d'uns 300 metres de longitud connectarà la variant amb l'actual carretera C-152. Al final de la variant es construirà una rotonda en superfície sobre la C-152. Pel que fa a estructures, a més dels ponts dels enllaços, la variant també inclou un pont sobre el Fluvià, de 140 metres de longitud. Aquesta estructura se situa a uns 350 metres de l'enllaç de la Vall d'en Bas. Els estudis que ara se sotmeten a informació pública analitzen dues alternatives de traçat més, que transcorren per l'est del nucli urbà de les Preses. Tanmateix, l'afectació en la reserva natural del Volcà del Racó i la Xarxa Natura 2000 que aquestes opcions comporten, fa considerar al DPTOP més adient l'opció per l'oest.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.