Punt divers

Defensen la concentració del sector de l'oli d'oliva a l'hora de comercialitzar el producte per superar la crisi

Representants del sector oleícola estatal han defensat la necessitat de concentrar la comercialització de l'oli d'oliva per poder superar la crisi per la que passa el sector marcada pels baixos preus que reben els productors per part de les grans firmes distribuïdores. El representant de l'oli de les cooperatives andaluses ha instat als productors de la DOP Les Garrigues a seguir el seu exemple d'unir-se per poder comercialitzar el producte i així poder ser competitius. Aquestes i altres propostes s'han exposat aquest dijous en el marc de la jornada tècnica que s'ha celebrat a la Granadella (Garrigues) on s'han analitzat diferents experiències en la comercialització de l'oli d'oliva.

El director del departament d'oli d'oliva de la Federació Andalusa de Cooperatives Agroalimentàries (Faeca), Javier Lara, ha defensat la concentració de l'oferta d'oli existent a l'actualitat perquè es pugui valorar suficientment el producte. Per Lara, no pot ser que un oli de qualitat com el que es fa a la DOP Les Garrigues sigui venut per moltes persones diferents ja que així 'no es pot valorar el productes suficientment'. 'Un oli de bona qualitat pot generar un major valor afegit però s'acaba venent en petites partides, fet que aprofiten les grans empreses de la distribució', ha dit. Lara ha recordat que un 90% de l'oli d'oliva que es consumit a l'Estat es compra en supermercats i hipermercats. Per competir amb les grans firmes distribuïdores, Lara ha exposat l'experiència de la marca Hojiblanca, envasat per una entitat que agrupa les empreses cooperatives productores d'Andalusia. Seguint aquesta iniciativa per concentrar l'oferta de l'oli d'oliva andalús, Lara ha defensat la necessitat que s'uneixin cooperatives i molins productors de la DOP LEs Garrigues o que se sumin a projectes ja en marxa per comercialitzar l'oli conjuntament, 'podent oferir un major volum de producció als possibles compradors'. Per això, en el cas de la DOP Les Garrigues, Lara veu l'existència d'un problema de concentració en l'oferta i per això ha aconsellat la concentració del sector perquè 'no es pot estar fent la competència al veí ja que d'això se n'aprofita qui compra l'oli', ha dit. Per la seva banda, el vicepresident de la DOP Les Garrigues, Enric Dalmau, ha reconegut que no és tant senzill poder aplicar aquí l'exemple que porten a terme els productors andalusos donada l'edat avançada de la majoria de pagesos. Dalmau ha recordat que anys enrere la DOP Les Garrigues ja va fer un intent per concentrar el sector però la gestió que es va fer en aquell moment va fer que no acabés de quallar el projecte i que les cooperatives s'espantessin optant per dispersar-se i anar cadascuna a la seva a l'hora de comercialitzar l'oli. I, aquesta por 'encara s'arrossega ara', assegura Dalmau.  El vicepresident de la DOP Les Garrigues no veu factible la creació de grans empreses perquè no es disposa de les condicions necessàries 'però sí podem ser competitius, cercant un mercat que sàpiga apreciar la qualitat' de l'oli produït a la DOP les Garrigues i sabent vendre el producte. Així, aposta per treballar cap a la millora de les presentacions i innovant amb el producte, l'oli d'oliva verge extra. Tot i això, des de la DOP Les Garrigues veuen que no hi ha cap més remei que anar-se ajuntant perquè el sector pugui sobreviure. Així però, ha descartat la creació d'una sola marca que agrupi tot l'oli produït a la DOP. Per Dalmau, cada poble ha de tenir la seva cooperativa on es produeix l'oli però a l'hora de comercialitzar-lo es poden buscar mecanismes de col·laboració, especialment entre els molins. La DOP Les Garrigues compta amb 27 cooperatives amb uns 17 molins. Per això, Dalmau creu que només n'hi haurien d'haver quatre o cinc grans molins units per proximitat i vinculats amb alguna cooperativa de primer grau per poder comercialitzar el producte. 'El gran problema és que la majoria dels pagesos tenen edat elevada' i quan els presenten projectes no en volen saber res de propostes innovadores, ha dit. 'La comercialització és clau per evitar que la gent plegui' però el principal problema és l'envelliment del sector, ha afirmat Dalmau.  Així, ha culpat d'aquest fet a què els joves 'no veuen futur' en el sector de l'oli d'oliva i per això ha defensat la necessitat d'un relleu generacional que permeti introduir canvis en la comercialització perquè els pagesos es puguin guanya la vida. 'Ha de ser la gent jove qui doni continuïtat al sector i qui impulsi les cooperatives cap a un canvi respecte el model actual', ha dit. Creu que a la DOP Les Garrigues no es poden trencar estructures si no millorar les actuals cap a la concentració de la producció. 'Per poder fer i disposar de plans de comercialització es necessita tenir un volum important de producció a darrere', ha assegurat.  Així, Dalmau aposta per concentrar la producció de quatre o cinc pobles en un sol molí comercialitzant l'oli amb una marca que li permeti desenvolupar un projecte de comercialització. Tot i això, descarta una sola marca per tot l'oli produït a la DOP i aposta perquè n'hi havien diverses però menys a les actuals ja que 'no es pot anar d'un extrem a un altre'. Dalmau reconeix que l'oli produït a la DOP Les Garrigues no pot competir en preu amb altres olis produïts en altres punts de l'Estat o en altres països motiu pel qual 'cal aprofitar la qualitat que té el producte i portar l'oli als llocs on s'aprecia qualitat i no es compra pel preu'. La DOP Les Garrigues espera superar aquesta campanya que s'iniciarà la setmana vinent els cinc milions de quilos de producció d'olives tot i la sequera de l'estiu que ha fet reduir les previsions inicials, sobretot a les zones de secà.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.