trànsit
Un operari mor atropellat per un camió a l'AP-7 a Sils
L'home feia tasques de manteniment a l'autopista quan va ser envestit per un camió, el conductor del qual no va quedar detingut
Durant el 2011 han mort a les carreteres gironines 34 persones, dues més que l'any passat
Un operari de manteniment d'autopistes va morir ahir al migdia atropellat per un camió a l'AP-7, al terme municipal de Sils. Els fets van passar a dos quarts d'una, quan la víctima junt amb altres operaris de l'empresa Conservación y Servicios SA (Cosersa), de Sant Andreu de la Barca, estaven treballant al punt quilomètric 81 de l'autopista. El grup s'havia desplaçat fins allà per segar l'herba que creix al voral de la via. L'operari estava al costat de la camioneta que havien aparcat a tocar de la tanca de protecció i la línia contínua que limita el voral. Va ser llavors quan un camió va passar arran del vehicle i es va endur l'operari i el mirall retrovisor de la camioneta. Les ferides que va rebre l'home eren tan greus que va morir al cap d'una estona. L'home tenia 54 anys i era veí de Llinars del Vallès.
Segons van assegurar fonts de l'empresa Cosersa, s'està investigant la possibilitat que el camioner causant de l'accident no hagués respectat la senyalització amb cons que havien col·locat els operaris per alertar de la seva presència. En tot cas, els Mossos d'Esquadra s'han encarregat de portar la investigació per esclarir l'accident. De moment, el camioner no va acabar detingut i va poder continuar la seva marxa.
Des de l'1 de gener fins al 22 de juny d'aquest any ja han mort 34 persones víctimes d'accident a les comarques gironines, 27 de les quals s'han accidentat en carreteres de la xarxa interurbana i 7 en carreteres urbanes. Set d'aquestes víctimes eren vianants, set anaven en moto i una amb bicicleta, mentre que les dinou restants anaven en turismes o en camió. En el mateix període de l'any passat van morir a les carreteres gironines 32 persones, dues menys que durant aquest 2011.
Els últims accidents mortals van tenir lloc els dies 18, 19 i 26 de juny passats. El dia 18 va morir el conductor d'un turisme que va ser encalçat per un camió a l'AP-7, al terme municipal de Maçanet de la Selva. Aquest mateix dia, van morir també dues persones en un accident a les Planes d'Hostoles: un motorista veí de Sant Feliu de Pallerols, de 50 anys, i el vianant que va atropellar, veí de les Planes, i de 82 anys. Així mateix, el dia 19 va morir el conductor d'un turisme, veí de Salt de 27 anys, en un accident a Calonge en xocar amb un fanal i el rètol d'una gasolinera. Diumenge passat, un veí de Torroella, Jaume Blay, de 88 anys, va morir després de ser atropellat.
Camioner atrapat al Far
Per altra banda, un camioner va resultar ferit ahir a la tarda al Far d'Empordà, a la GIV-6211, en bolcar el camió frigorífic que conduïa. L'home va quedar atrapat d'un braç, motiu pel qual els serveis d'emergència van trigar a poder-lo rescatar.
Trànsit pretén reduir un 50% el nombre de morts
El nou pla de seguretat viària 2011-2013, impulsat pel Servei Català de Trànsit i aprovat recentment pel govern català, revisa i proposa les línies estratègiques que es desenvoluparan els propers tres anys. El seu objectiu més immediat, fins al 2013, és la reducció d'un 15% del nombre de morts i ferits greus, fins arribar a un 50% l'any 2020 respecte del 2010, com preveu la Unió Europea. Entre les actuacions més destacades hi ha també l'elaboració dels plans locals de seguretat viària als municipis de més de 20.000 habitants.
Així mateix, el nou pla marca altres fites, com ara fixar l'atenció en els ferits greus, la creació d'una oficina de la víctima, elaborar un pla de recerca i desenvolupament, crear el pla estratègic 2010-2020, planificar la gestió dels radars i impulsar estudis sobre atropellaments.
Plans locals
Els plans de seguretat viària fins a l'actualitat s'aplicaven a les capitals de comarca i als municipis de més de 30.000 habitants. El nou pla del Servei Català de Trànsit preveu aplicar-los ara en els municipis de més de 20.000 habitants, amb la finalitat d'incrementar la seguretat. La creació de l'oficina de la víctima pretén reforçar el reconeixement social de les víctimes, atendre i donar respostes a aquest col·lectiu i ajudar a difondre la seva tasca. L'objectiu del pla de recerca i desenvolupament és definir unes línies i fórmules de transferència de ciència i tecnologia entre el Servei Català de Trànsit i universitats i instituts d'investigació.
Més radars mòbils
El text de Trànsit inclou una nova planificació sobre la gestió dels radars, estudiant la rotació dels diferents cinemòmetres a les cabines existents, i incrementant el nombre de cinemòmetres mòbils.