Desarticulen una banda que robava un miler de motos a l'any a Barcelona
Des que s'ha detingut l'organització, el nombre de robatoris a l'àrea metropolitana s'ha reduït un 35%
Actuaven de nit en grups d'entre quatre i cinc persones, que es repartien en un cotxe i una furgoneta, que havien robat prèviament. El cotxe circulava davant i indicava als ocupants de la furgoneta quines motos havien de robar. Dues o tres persones baixaven de la furgoneta i les carregaven amb el cadenat inclòs. Es calcula que cada nit que sortien a delinquir robaven entre quatre i cinc motocicletes, sobretot a Barcelona, però també en altres municipis de l'àrea de Barcelona, com ara Santa Coloma de Gramenet, Barberà del Vallès i Badalona. Un cop tenien la furgoneta carregada, traslladaven les motos fins a locals o garatges que tenien llogats. Allà les desmuntaven. «Separaven el motor, l'estructura de la moto, les rodes i les parts del cadenat», explica el cap de l'àrea central de Crim Organitzat, l'inspector Jordi Ollé. Perquè no hi hagués desperfectes, els lladres embolicaven les peces amb plàstic. Un cop arribaven al Marroc, altres membres de la banda s'encarregaven de tornar a muntar les motos i revendre-les.
Trasllat fins al Marroc
Per portar les motos desmuntades fins al Marroc, els responsables de la banda pagaven entre 300 i 400 euros a terceres persones perquè s'encarreguessin de fer el viatge. El trajecte es feia amb furgonetes que havien estat robades poques hores abans de començar el viatge, perquè així els lladres no aixecaven sospites si la policia els aturava, ja que no donaven temps al propietari de la furgoneta de presentar la denúncia de robatori del vehicle. Per evitar que la policia descobrís que transportaven peces de motos robades, els lladres col·locaven el material sostret al fons de la furgoneta, amagat darrere de neveres, televisions i altres electrodomèstics de segona mà, així com matalassos i objectes atrotinats. Així, si els enxampava un control policial, semblaria que només transportaven material lícit.
Canvi de ruta
Quan va començar la investigació, els lladres viatjaven per l'autopista fins a Algesires, però quan es van adonar que la policia els seguia la pista van canviar d'itinerari. «Van decidir canviar de camí i llavors carregaven les furgonetes en un ferri que surt els diumenges de Barcelona en direcció a Tànger», explica Ollé. Precisament al port de Barcelona és on es van poder recuperar dues de les furgonetes carregades amb el material robat, gràcies també a la col·laboració de la Policia Portuària i el servei de vigilància duanera.
Precedent a Sabadell
La investigació va començar a finals de l'any passat, quan els Mossos van trobar en un local de Sabadell una vintena de motos robades a l'àrea de Barcelona que estaven a punt de ser enviades al Marroc. «Vam descobrir que el grup anava més enllà i que no es tractava d'un fet aïllat», assenyala Ollé. Durant mesos els Mossos han estat esbrinant com s'organitzava la banda, formada per tres cèl·lules que treballaven de la mateixa manera i que estaven connectades fins al punt que se cedien els vehicles i el personal. A finals d'abril van començar les detencions i els escorcolls, a Llinars del Vallès, Sabadell, Sant Antoni de Vilamajor i Barberà del Vallès. Fins avui s'han arrestat quinze persones, de les quals nou han ingressat a la presó preventivament, quatre han quedat en llibertat i dues estan pendents de ser extradides. A més, la policia busca deu persones més relacionades amb la banda. Des de l'abril, a l'àrea de Barcelona ha disminuït un 35% el nombre de robatoris de motocicletes i ciclomotors.
Més de 250 motos recuperades
De les mil motos que els Mossos calculen que la banda robava a l'any –l'organització va començar a actuar a finals del 2007–, s'han pogut recuperar 254 motos i ciclomotors, així com 26 furgonetes. Un cop al Marroc, les motos eren venudes a un preu d'entre 1.000 i 1.500 euros, depenent de la cilindrada del vehicle, quan a Catalunya el preu de venda oscil·la entre els 3.000 i 5.000 euros. Només amb el material que s'ha recuperat, els investigadors calculen que la banda hauria aconseguit un benefici de 320.000 euros. A més dels vehicles, els Mossos també han recuperat cascos, documents falsos, manuals de mecànica que feien servir per desballestar les motos, i neveres i altres electrodomèstics que utilitzaven per camuflar les peces robades dins la furgoneta. També es va trobar en un dels pisos dels detinguts, tots originaris de la zona de Casablanca, més d'un quilo d'haixix.