trànsit
Viatge cap a l'Estret amb equipatge massa gruixut
L'excés de carrega i embalums malgirbats sobre el cotxe són les infraccions més detectades a l'operació Pas de l'Estret
Ahir, primer dia, a la Jonquera van multar 29 cotxes dels 76 controlats
L'excés de càrrega, portar els embalatges mal subjectats al cotxe, no portar cordat el cinturó de seguretat o no complir amb les normes relacionades amb la subjecció dels menors. Aquestes són les principals infraccions que els Mossos detecten en els conductors que viatgen des d'algun país europeu al nord de l'Àfrica. Ahir va començar el dispositiu Pas de l'Estret, centrat a eradicar les males pràctiques i evitar que els cotxes o les furgonetes amb excés d'equipatge puguin suposar un perill per a la circulació. Al llarg del dia, a la Jonquera van aturar 76 vehicles, dels quals 29 van acabar multats. El dispositiu s'allargarà fins al 15 de setembre, coincidint amb el període de vacances durant el qual la majoria de magribins aprofiten per visitar els països d'origen.
És el quart any que els Mossos d'Esquadra, en col·laboració amb la Creu Roja i Abertis, organitzen aquest dispositiu que se centra a controlar que els vehicles que viatgen des de països europeus –sobretot Itàlia, l'Estat francès o Alemanya– fins al nord de l'Àfrica compleixen les normatives de circulació. Són vehicles que sovint van carregats fins dalt de tot i porten grans embalatges a la baca. El cap de l'àrea regional de trànsit dels Mossos d'Esquadra a Girona, l'inspector Pedro Castrejón, explica que l'excés de pes és una de les infraccions que detecten habitualment i que suposa un perill, perquè el vehicle no respon igual en cas de frenada sobtada i també perquè la càrrega, si no està ben fixada, pot posar en risc la vida dels viatgers. Castrejón remarca que hi ha un “marge de tolerància” de 100 quilos de càrrega per als turismes i de 200 per a les furgonetes, però els que passen d'aquest límit, han d'abandonar part de la càrrega si volen continuar. Que s'hagin de desfer de l'excés de pes és un aspecte que no agrada a molts conductors, que s'enfaden i clamen que és “injust” que hagin de deixar part de la càrrega.
És el cas d'una família provinent de Grenoble que ahir al matí es va haver de desfer de 400 quilos de més si volien continuar el camí fins a casa. “Ja hem pagat una multa a França, però aquí ens ho fan deixar tot”, criticava. El conductor va explicar que tornava de vacances al seu país d'origen i portava electrodomèstics, roba i joguines per al seus familiars. El que decideixen abandonar queda dipositat en un magatzem i els propietaris tenen 30 dies per recuperar-ho. “Ho poden passar a buscar quan tornen de vacances”, ha afirmat Castrejón.
A banda de l'excés de pes, un altre aspecte bàsic d'aquests controls és recomanar als conductors que facin els descansos aconsellats, perquè són viatges molt llargs i el cansament al volant pot ser fatídic.
Durant els mesos d'estiu és quan més magribins creuen Catalunya per l'AP-7 per anar fins a l'extrem sud de la Península i embarcar cap al nord de l'Àfrica. Per això, el dispositiu s'allargarà fins al15 de setembre. Castrejón detalla que no només munten dispositius específics, sinó que qualsevol patrulla que vegi un vehicle que sembli sobrecarregat el pot aturar.
En l'operatiu també participen una cinquantena voluntaris de la Creu Roja que ofereixen servei de mediació i traducció (àrab, francès, català i castellà). Oferixen assistència sanitària per a aquelles persones que la necessiten i també s'encarreguen dels nens mentre els seus pares estan passant el control.
Panells informatius en àrab a l'AP-7
També com a reforç a l'operatiu, Abertis Autopistas instal·la plafons informatius en àrab a les zones següents: dos cartells a Montmeló (Barcelona), a l'enllaç de l'AP-7 amb la C-33; dos més al Papiol (Barcelona), a l'enllaç de l'AP-2 i l'AP-7, i dos més a la bifurcació del Mediterrani (Tarragona), on conflueixen les autopistes AP-2 i AP-7. La instal·lació de cartells en àrab ja s'havia fet en anys anteriors.
A més, Miquel Camacho, director de Xarxa AP-7/AP-2 d'Abertis Autopistas, ha subratllat la conveniència de planificar els desplaçaments i d'informar-se de l'estat del trànsit.