Foment col·loca els primers senyals per alertar els conductors dels punts negres
L'Estat té detectats 17 trams a les carreteres catalanes amb una alta accidentalitat que preveu senyalitzar
L'objectiu de la nova senyalització és que els conductors extremin les mesures quan circulin per un tram senyalitzat amb el cartell «tram de concentració d'accidents». La mesura, que va anunciar el Ministeri de Foment i que només afecta les carreteres que són de la seva titularitat, pretén ser una iniciativa més per combatre la inseguretat viària. El 2008, Foment va detectar a l'Estat espanyol 776 punts negres, dels quals disset es troben a la xarxa viària catalana, segons va avançar El Periódico. De moment, la mesura s'ha començat a aplicar com a prova pilot en tres dels trams detectats a Catalunya –en dos punts de l'N-230, a tocar el túnel de Vielha, i a l'N-420, a Gandesa–, però la intenció de Foment és senyalitzar cada un dels disset trams detectats a Catalunya [vegeu gràfic], tot i que en el decurs dels propers mesos hi ha alguns trams on s'han de fer obres i altres que poden veure reduïda l'accidentalitat i, per tant, no se senyalitzaran, expliquen fonts de Foment.
Dels disset trams que acumulen més accidents a Catalunya, cal destacar que set es troben a l'N-340, a la demarcació de Tarragona, una via on es concentra molta densitat de trànsit i que el Ministeri de Foment ha començat a desdoblar.
Un altre aspecte que sobta és que els trams que Foment ha catalogat com a més perillosos a Catalunya no corresponen amb els punts negres que el RACC va fer públics el desembre passat. Segons el RACC, el pitjor punt negre de Catalunya és la variant d'Olot, la N-260, una carretera que és de titularitat estatal i que Foment ni tan sols recull en la seva llista. «La diferència es troba en els criteris que fem servir per identificar els punts negres», explica el responsable de seguretat viària del RACC, Lluís Puerto. Per exemple, una de les diferències és que el RACC té en compte les vies on s'han produït més accidents amb víctimes mortals o greus i Foment pren com a referència les carreteres on hi ha hagut més accidents, tant si són mortals com lleus. Per a Puerto, la mesura de Foment de senyalitzar els punts negres «només té sentit si està previst que a mitjà termini s'eliminin els trams amb més accidents».