trànsit
Bàscara qualifica de “pedaç” treure els camions de l'N-II
Els veïns evidencien que si es deriven els camions cap a l'autopista augmentarà el trànsit de cotxes a la nacional i reclamen, per tant, la construcció de la variant
Pactaran un calendari de reunions
“Això és un poble, no una autopista.” Aquest inequívoc missatge estava sobreimprès en una de les pancartes que els veïns de Bàscara van exhibir ahir en la nova protesta que van dur a terme al tram de l'N-II que transcorre pel mig del municipi. Més d'un centenar de persones es van tornar a aplegar a la carretera i la van tallar entre les nou i les deu del matí, tal com van acordar que farien divendres passat. L'exemplar mobilització popular que estan protagonitzant per frenar l'alta sinistralitat a la via ja va aconseguir aquell dia que el Ministeri de Foment mogués fitxa i es comprometés a alliberar de camions l'N-II al llarg de tot el seu recorregut per la demarcació de Girona. Cansats d'anuncis i promeses incomplertes, però, fins que no sigui una realitat continuaran interrompent la circulació de vehicles per la població de dilluns a divendres, i sempre en la mateixa franja horària. Si la proposta finalment prospera, els camions de gran tonatge hauran d'anar per l'AP-7. Pels veïns, seria “un pas important”, si bé no dubten a qualificar la mesura de “pedaç”. Evidencien que si es treuen els camions de l'N-II, augmentarà l'afluència de cotxes; el trànsit per dins del terme seguirà sent elevat i el poble el continuarà creuant una carretera nacional, que a més el parteix totalment en dos. Reclamen “com a solució final i més òptima” que es faci la variant de Bàscara, tenint en compte que Foment no inclou la construcció de l'autovia A-2 al tram nord en el pla d'infraestructures de transport i habitatge 2012-2024 (Pitvi).
Inoperància política
Mitja hora després que s'acabés la concentració d'ahir, una seixantena de ciutadans van assistir a una reunió que es va fer a l'ajuntament. També hi van participar el delegat del govern de la Generalitat a la demarcació, Eudald Casadesús; el director territorial d'Interior a Girona, Albert Ballesta; l'alcalde de Bàscara, Lluís Lloret, i l'inspector Alfons Sánchez, cap de la comissaria dels Mossos d'Esquadra de Figueres. Casadesús va informar que, abans que s'emprenguessin les protestes, Santi Vila i la ministra de Foment, Ana Pastor, van mantenir una primera trobada, en la qual el conseller de Territori ja va posar sobre la taula com a tema cabdal la instauració de millores a l'N-II per la seva perillositat. I alhora Casadesús va confirmar el que ja se sabia, que és que, teòricament, d'aquí a un mes ja no passaran camions per la polèmica carretera.
Els veïns, de manera unànime i sense embuts, van replicar que és “una vergonya i una misèria” que, “després de trenta anys”, encara no s'hagi trobat una solució. Un dels assistents va assenyalar que si al final s'aconsegueixen millores és perquè “la gent del poble ha hagut de passar per davant de la policia i dels polítics, que no han sabut fer la seva feina”. Els ciutadans van criticar que en les últimes dècades hi ha hagut “molta gent compromesa, però poca que hagi fet la feina” i es van qüestionar per què no s'aplica la mesura de prohibir el pas de camions d'un dia per l'altre mitjançant un decret. En l'àmbit polític, s'ha respost que el que fa falta abans és acordar uns preus tous per als camioners als peatges. L'explicació encén els ànims dels veïns, que pensen que el més lògic seria que s'instaurés urgentment la iniciativa i que, després, Foment, Abertis i el govern català seguissin les negociacions, perquè el fet d'ultimar uns serrells econòmics no passi davant del dret fonamental a la seguretat ciutadana.
LA DATA
Establir canals de comunicació
El delegat de la Generalitat a Girona, Eudald Casadesús, va ser present a Bàscara per prendre nota, sobretot, de les reclamacions dels ciutadans. No hi havia, en canvi, cap representant del govern estatal ni de Foment, que és el titular de l'N-II. Com que es preveuen reunions setmanals entre els veïns i representants polítics sobre l'avenç de la situació, els assistents van requerir que a alguna hi acudeixi el subdelegat del govern, Carles Jaume, de qui consideren que estava entre les seves responsabilitats haver anat ja a Bàscara. Casadesús es va comprometre a fer-li arribar ahir la petició, així com també al conseller Santi Vila. Fonts de la conselleria indicaven que Foment i Abertis estan acordant els preus per als camioners derivats cap a l'AP-7, mentre que fonts d'Abertis deien que qui negocia és Foment i el govern català, i que ells com a concessionària acatarien el que es decidís.