Montblanc, l'Espluga i Vimbodí pressionen perquè s'anul·lin centenars de multes d'un radar
És a l'N-240 i al·leguen que la velocitat hi estava mal senyalitzada
El radar que al maig va col·locar el Servei Català de Trànsit (SCT) al quilòmetre 40 de l'N-240 –al costat d'un revolt dins el terme de Montblanc, però gairebé dins del de l'Espluga– està creant un important enrenou entre els veïns d'aquests dos municipis i també del poble veí de Vimbodí, pel «gran nombre» de multes per excés de velocitat que els han arribat des que es va posar en funcionament l'aparell. La majoria, de fet, van ser imposades sobretot per infraccions comeses durant les primeres setmanes, tot i que no els van ser comunicades fins al juliol.
El primer tinent d'alcalde de l'Espluga, Josep Maria Poca, denuncia que en un principi no es va informar l'Ajuntament de la posada en marxa del radar i que, a més, molts conductors van ser sancionats per la manca de senyals que indiquessin la velocitat a la qual es podien incorporar a la via, just sortint de la vila: «Aquesta senyalització era necessària, i més tenint en compte que el radar està situat al tram final d'un carril d'acceleració», diu. Poca afegeix que «només en la primera remesa de multes que va arribar a diversos veïns ja se'n van comptabilitzar unes 500», i que molts conductors, en menys de tres mesos, ja acumulen «tres o quatre sancions», i alguns fins i tot més. És el cas, sense anar més lluny, de l'alcalde de Vimbodí i Poblet, Lluís Grau, qui admet que té «quatre multes del radar», tot i que comenta que la situació més flagrant és la d'una noia del poble a qui n'hi han arribat vint.
A 80, a 60 o a 50 km/h?
Per tot plegat, l'alcalde de l'Espluga, David Rovira –que també ha estat multat– i el de Vimbodí es van reunir el 14 de juliol a Barcelona amb el director del SCT, Josep Pérez Moya, a qui van expressar el seu malestar. En la trobada, Pérez Moya es va comprometre a senyalitzar millor el tram de sortida des de l'Espluga, una millora que no es va fer esperar, ja que la segona quinzena de juliol s'hi van col·locar dos senyals: un de 70 i, uns metres més enllà, un de 50 km/h, abans d'accedir a l'N-240, fet que ha tornat a provocar la queixa municipal. «T'obliguen a sortir a la general a 50 per hora, i això és molt perillós perquè pot provocar accidents», lamenta Poca, que recorda que el codi de circulació diu que en aquests carrils la velocitat màxima ha de ser 20 km/h inferior a la de la via principal, on és de 80 km/h, segons un senyal situat abans de la incorporació des de l'Espluga i que, per tant, els conductors de la general no poden veure. «Tot plegat confon la gent perquè el que no pot fer el radar és distingir velocitats», conclou Poca. El límit real, doncs, és de 80 km/h, si bé hi ha conductors que estan indignats perquè els han multat perquè anaven a 81 km/h.
«Il·legal» per un jaciment
Els dos ajuntaments –i també el de Montblanc– faran front comú i presentaran la setmana que ve un recurs per exigir que es retorni als seus veïns l'import de les sancions imposades durant les primeres setmanes, quan per a molts conductors no era clar el límit de velocitat en aquest punt.
A més, segons explica Poca, hi afegiran una altra raó que li fa assegurar que el radar és «il·legal»: la manca del preceptiu informe del Departament de Cultura per la seva proximitat a un jaciment arqueològic. «Quan es va fer la fàbrica de Saint Gobain –situada a pocs metres–, en descobrir-se el jaciment es va exigir l'estudi abans de construir. En aquest cas, es va posar el radar sense que Cultura es pronunciés sobre la idoneïtat de situar-lo a la zona», explica Poca. El SCT, però, assegura que la llicència és correcta i que li va ser atorgada pel titular de la via, que és el Ministeri de Foment, si bé assegura que ja s'estan estudiant totes les al·legacions que ha rebut per part de particulars.