desaparicions
Un radar detecta metall a vuit milles mar endins i miraran si és l'ultralleuger
Familiars dels desapareguts posen mitjans per al rastreig que detecten tres punts sospitosos
Els bombers fan immersions prop de les Medes
Un vaixell dotat de radar específic ha detectat presència de metall al fons del mar, en un punt situat aproximadament a unes vuit milles de la costa de l'Estartit, que no es descarta que pugui correspondre a l'ultralleuger amb dos ocupants a bord que està desaparegut des del 22 de desembre. La detecció d'aquest punt calent s'ha fet a través dels mitjans tècnics que han aportat els familiars d'una de les dues persones desaparegudes, que també han detectat metall submarí en dos altres punts, un dels quals molt a prop de les illes Medes, on ahir els submarinistes dels bombers van fer immersions per si detectaven cap indici. Ara, amb les coordenades del punt que els ha marcat el radar, els equips de rescat hauran de planificar quina actuació es pot fer i amb quins mitjans, ja que a 18 milles mar endins la profunditat del mar pot ser molt gran, i, per tant, pot resultar molt difícil accedir-hi i comprovar si és l'aparell desaparegut.
L'ultralleuger Tecnam Sierra amb dos tripulants a bord (Joana Romo Navarro, de 48 anys i veïna de Torroella de Montgrí, i Antonio Marcos Nadal de Anzizu, de 40 anys i veí de Barcelona) es va enlairar el diumenge 22 de desembre de l'aeròdrom de Pals i al cap d'una estona va fer una aturada al camp de vol de Viladamat, sembla que per qüestions tècniques, perquè li fallava alguna cosa al carburador. Però l'aparell es va tornar a enlairar i va ser vist per la zona de les Medes volant en direcció mar endins sense cap dificultat i els seus ocupants es van comunicar amb el pilot d'un altre ultralleuger per ràdio i no li van pas comunicar que tinguessin cap problema. Però, passades les sis de la tarda, la dona de Antonio Marcos Nadal va donar el senyal d'alerta perquè l'ultralleuger no havia tornat a l'aeròdrom de Pals a l'hora prevista. Joana Roma, que és instructora de vol, tenia molta experiència en la matèria, mentre que Antonio Marcos era alumne de vol. Però el vol en què va desaparèixer no el feien amb l'aparell de pràctiques, sinó amb el particular de Nadal de Anzizu. No queda clar qui pilotava l'ultralleuger desaparegut.
LA XIFRA
Ginys que volen sense control
El fet que el giny desaparegut sigui un ultralleuger dificulta la feina de rastreig per localitzar-lo. Els ultralleugers són uns aparells voladors que escapen de la normativa i el control aeri, ja que no tenen obligació de portar un full de ruta i tampoc estan dotat de la balisa de salvament amb GPS, cosa que facilitaria molt la feina per trobar-los en cas de caure. En canvi, aquests aparells tenen una gran autonomia de vol si surten amb els dipòsits plens. El model desaparegut, un Tecnam Sierra, té una autonomia de vol de quasi sis hores, una velocitat màxima de 290 km/h, una velocitat de creuer de 225 km/h i un dipòsit de 100 litres de carburant. Per tant, podria haver arribat a les costes de Menorca sense esgotar el combustible. De fet, també es va alertar els serveis aeroportuaris de les Balears per si detectaven l'aparell a les Illes.