Fixen l'ultralleuger amb un cable per reflotar-lo amb els cossos a l'interior
Els canvis de corrent van tornar a dificultar la feina dels bussejadors, fins al punt d'inutilitzar el robot subaquàtic
Va quedar enredat amb el paracaigudes
El grup de gran profunditat del GEAS de la Guàrdia Civil va reprendre ahir, per segon dia consecutiu, la complexa operació per recuperar els cossos dels dos tripulants de l'ultralleuger que es troba enfonsat davant del cap de Norfeu, a Roses. Després de més de deu hores de feina, l'equip de rescat va aconseguir fixar l'aparell amb la superfície amb un cable de dues tones de tracció, mitjançant el qual avui s'intentarà reflotar l'avioneta amb els cadàvers de les víctimes a l'interior. El cap del GEAS a la demarcació, Fernando Aguirre, va puntualitzar que la maniobra es podrà fer “sempre que l'estructura de l'ultralleuger no estigui malmesa”, fet que desconeixen perquè està tapada amb el paracaigudes.
Abans-d'ahir, els submarinistes van fer una immersió que van haver d'avortar perquè els corrents marins inesperats movien el paracaigudes de l'aparell, que estava desplegat, s'enredava i posava en perill la seguretat dels bussos. Per aquest motiu, divendres a la nit es va equipar amb un element de tall el robot submarí del vaixell Bon Pigall, que és la principal embarcació amb què els efectius es desplacen a la zona –l'operatiu té el suport dels Mossos, els bombers i Salvament Marítim.
Els agents van enfonsar ahir el robot per tal que intentés retirar el paracaigudes que cobreix la cabina de l'avioneta i que dificultava que els bussejadors puguessin extreure els cossos –el nou element de tall del robot era per facilitar la manipulació de la lona–. Els sobtats canvis de corrent, però, van tornar a complicar la feina i feien variar la posició del paracaigudes, fins al punt d'inutilitzar el robot unes hores. El manipulador de l'aparell va quedar enredat amb el paracaigudes a 84 metres de profunditat. Els bussejadors van requerir dues immersions per alliberar-lo; si bé finalment l'aparell no va registrar cap desperfecte.
Remolcar-lo fins al port
Avui també serà el robot el que es llançarà primer a l'aigua i començarà les tasques de reflotament. S'iniciaran els treballs a través del virador del remolcador Punta Mayor. En el cas que es desprengui alguna part de l'ultralleuger o perilli la recuperació dels cossos, els bussejadors estaran preparats per fer la intervenció que calgui. La previsió és que l'aparell sigui remolcat fins al port de Roses, tot i que hi ha la possibilitat que sigui necessari traslladar-lo al de Palamós, que té un calat superior.
Les condicions amb què han de treballar els submarinistes són molts difícils, perquè a 87 metres de profunditat la visibilitat és d'uns 50 cm. Aguirre va subratllar que l'objectiu és “solucionar el problema” per “reconfortar les famílies”, però garantint la màxima seguretat. Va recordar que un dels dos experts que divendres van accedir a l'ultralleuger es va enganxar amb el paracaigudes i només “la seva perícia i professionalitat” va evitar un accident.
L'aparell sinistrat va sortir de l'aeròdrom de Pals el 22 de desembre. Un dels ocupants era Antonio Marcos Nadal de Anzizu, un veí de Barcelona que era alumne de vol. Es va enlairar amb el seu ultralleuger amb Joana Romo Navarro, de 48 anys, veïna de Torroella i una experimentada instructora de vol.