tribunals
Indemnització de 48.000 euros per l'atropellament mortal d'un operari a Sils
La víctima era el coordinador d'un grup de treballadors que estaven netejant els marges de l'AP-7
La defensa i l'acusació particular van arribar a conformitat
El jutjat d'instrucció número 4 de Santa Coloma de Farners va ser el marc, dimecres, de la vista pel cas d'un treballador de l'empresa Conservación y Servicios SA que va morir atropellat per un camió a l'autopista AP-7, a l'altura de Sils, el 27 de juny del 2011. En la querella que els familiars de la víctima van interposar inicialment, acusaven el conductor del tràiler d'un delicte d'homicidi imprudent i, en concepte de responsabilitat civil, demanaven que fes front a una indemnització de 300.000 euros. Es van obrir diligències prèvies i, després d'una fase d'instrucció bastant llarga, la jutgessa va considerar que l'acció del xòfer del camió no havia estat constitutiva de delicte, sinó d'una falta d'imprudència lleu amb resultat de mort. L'acusació particular va presentar un recurs contra aquesta resolució, però es va desestimar.
En el judici de faltes celebrat aquesta setmana, l'advocat del conductor i el lletrat de l'acusació particular van arribar a una conformitat. Van pactar que l'imputat indemnitzi amb 48.876,78 euros la mare de la víctima, que tenia 54 anys i era veí de Llinars del Vallès. El camioner, per la seva banda, és originari de Romania i ha estat defensat per l'advocat Antoni Sant.
El fatídic sinistre va tenir lloc a dos quarts d'una del migdia, a l'altura del punt quilomètric 81. El finat treballava per una empresa de Sant Andreu de la Barca contractada per la concessionària de l'autopista. Aquell matí, diversos operaris de Conservación y Servicios SA s'havien desplaçat a la via per segar l'herba que creix al voral. La víctima era el coordinador d'aquestes tasques de manteniment i també va acudir a la zona amb un vehicle per tal de donar instruccions. Es va aturar i va estacionar el cotxe al darrere d'una camioneta, que estava aparcada a tocar de la tanca de protecció i de la línia contínua que limita el voral.
Va baixar de l'automòbil i es va adreçar a la camioneta per parlar amb el conductor, que tenia la finestra abaixada. Va ser llavors quan un tràiler va passar arran de la camioneta, va envestir l'home i va destrossar el retrovisor. En el judici de faltes, es va determinar que tant l'acusat com l'operari que va perdre la vida havien tingut un 50% de responsabilitat en la causalitat de l'accident. D'una banda, es creu que la víctima estava al damunt de la línia del voral quan parlava amb el conductor de la camioneta i, a més, els Mossos d'Esquadra van concloure que l'empresa de manteniment no havia senyalitzat prou bé la zona per alertar de la seva presència. I, al mateix temps, es considera que el camioner també s'hauria despistat i hauria trepitjat la línia del voral. És per aquest motiu que, en l'acord a què van arribar les parts, es va reduir a la meitat la petició de l'acusació particular. La família de la víctima –que havia reformulat el seu escrit inicial– sol·licitava abans del pacte una indemnització de 97.753,56 euros i la retirada del permís de conduir al xòfer. Es va imposar a l'acusat a més una multa de 45 euros i la indemnització a la mare de la víctima la pagarà la companyia asseguradora del transportista.