L'Audiència carrega el 25% de culpa als tres morts per un conductor borratxo
Conclou que les víctimes no duien el cinturó posat quan van ser envestides per un vehicle que va envair el seu carril el 19 de març del 2009 a les Planes
L'Audiència de Girona ha resolt que els tres ocupants d'un cotxe que van morir el 19 de març del 2009 a les Planes quan van ser envestits per un vehicle conduït per un xofer borratxo, tenen part de la culpa en el resultat letal del sinistre. Concretament el 25% de la culpa, és el que dóna a les víctimes el magistrat Francisco Orti Ponte, que conclou, en base a les declaració dels Mossos, que les víctimes no duien o no duien ben cordat el cinturó. Aquesta atribució del 25% de la culpa li serveix al ponent de la sentència per reduir el 25% la indemnització per als familiars (les dues filles i la mare) del conductor, Octavi Guinó Buil, que passen de 163.367 a 122.524. Orti fixa el 25% de culpa en el resultat mortal a les víctimes després d'unes referències genèriques als estudis sobre els accidents que apunten que els cinturons són una eina eficaç de seguretat, fer una mitjana de la redu cció aplicada en un reguitzell de sentències que han aplicat el concepte culpa compartida i la referència a la jurisprudència anglesa a partir del cas From v. Butcher
La càrrega del 25% de la culpa a les víctimes no és la única modificació que inclou l'Audiència a la sentència que va dictar al seu moment el jutjat penal número 1 que condemnava el causant d el'accident, Francisco Sánchez Gómez, a tres anys de presó i a quatre anys i mig de retirada del carnet de conduir per tres delictes d'homicidi imprudent per un delicte contra la seguretat del trànsit per conduir sota l'efecte de l'alcohol. L'Audiència l'absolt de conduir begut. El jutjat penal no va tenir en compte l'elevadíssim grau d'alcoholèmia de l'acusat (2,40 grams d'alcohol per litre de sang) perquè va acceptar la tesi de la defensa que s'havia trencat la cadena de custòdia de la mostra que li van agafar quan l'operaven al Trueta perquè no es va fer constar que l'anàlisis s'havia fet als laboratoris de Collserola , però va considerar que tenia indicis per provar que anava begut per la declaració dels Mossos que van dir que al cotxe hi havia moltes ampolles de cervesa buides i que feia pudor d'alcohol. Francisco Orti, en aquest aspecte considera que el testimoni dels Mossos, no és vàlid per enervar la presumpció d'innocència. I remarca que els metges que van atendre Gómez no van fer constar que l'alè li fes pudor d'alcohol.
Li toca anar a la presó
Però tot i l'absolució per la conducció en estat etíl·lic, la sentència manté la condemna de tres anys de presó i quatre anys i sis mesos de retirada del carnet per a Francisco Sánchez Gómez, veí d'Amer. Això suposa que Francisco Sánchez haurà d'entrar a la presó, ja que la pena imposada supera els dos anys, que és el màxim que estableix la llei perquè se li pugui decretar la suspensió en casos, com el seu, que no té altres antecedents penals.
LA DATA
Cinc anys després del sinistre
L'accident que va costar la vida a Octavi Guinó Buil, José Lino Moura da Silva i Xavier Matas Collell, va passar el vespre del 19 de març del 2009 quan els tres homes, companys de feina a l'empresa Àrids Ribas d'Amer, tornaven cap a casa després de la jornada laboral. Circulaven (correctament segons l'atestat dels Mossos) per la C-63 en direcció les Planes en el Renault Laguna que conduïa Guinó quan, a prop de l'hostal del Fang, un Nissan Pic Up, que conduïa Francisco Sánchez, els va envestir a una velocitat desmesurada ( com va concloure l'atestat) sense que el conductor del Laguna, tot i que ho va intentar el pogués esquivar. Els ocupants del Laguna van morir al lloc del sinistre a resultats del brutal impacte. El causant de l'accident va sobreviure, el van dur al Trueta on li van extreure la mostra de sang, que va determinar que duia un taxa de 2,40 g/l, que els jutjats no han tingut en compte.