Successos

Policies al tren

El Cuerpo Nacional de Policía i la PAF, policia de les fronteres francesa, fan controls conjunts al TAV entre Girona i Perpinyà

Es detecten poques incidències al tren d'alta velocitat

Dimecres. Estació del TAV a Girona. Entre els passatgers que pugen al tren d'alta velocitat de les 11.03 h hi ha un grup (el més nombrós dels que hi ha a l'andana) de persones uniformades. Són agents del Cuerpo Nacional de Policía i de la Police Aux Frontières (PAF) de la Police National Francese. La seva missió consisteix a controlar els passatgers del comboi per detectar bàsicament si hi viatja gent indocumentada o buscada per la justícia que vulguin creuar fronteres amb el tren d'alta velocitat. Comencen pel vagó capdavanter. Comparteixen espai amb els revisors de la companyia i es posen a demanar documentació de forma selectiva i a inspeccionar els papers detalladament. Abans d'arribar a la primera parada del tren (Figueres-Vilafant), l'equip de policies es troba amb dues dones que mostren els seus bitllets però asseguren que s'han deixat els passaports a Barcelona. Una d'elles diu que és brasilera i l'altra no aclareix bé el seu origen, però assegura que té residència permanent a Austràlia. Els policies francesos i espanyols coincideixen que sense papers no poden anar pel món ni entrar a França, i els diuen que a Figueres baixin, reculin cap a Barcelona a recollir els seus passaports i després tornin. Elles s'hi conformen però insisteixen que els agradaria visitar el Museu Dalí. Els policies es mostren condescendents amb els interessos culturals de les viatgeres. Podran fer parada a Figueres per anar a veure el museu, però per anar a França hauran d'anar a buscar el passaport a Barcelona, els remarquen.

Els policies van avançant cap a la cua del tren ullant papers. “Moltes gràcies, aquí té la seva documentació”, és la resposta en la majoria dels caos. Alguns documents, però, creen recels. I es repassen millor. Com el d'una dona que afirma que resideix a Múrcia i viatja, sense equipatge, cap a Tolosa. Petit i cordial interrogatori i la viatgera pot continuar el trajecte. El tren avança ràpidament i canvia de país, sense que l'equip de policies canviï el sistema de control. Francesos i espanyol van controlant plegats. Un noi amb un excés d'equipatge centra la seva atenció. Li repassen la documentació. El viatger passa pel sedàs i pot continuar el seu camí. A les 11.33 h, els policies han arribat al darrer vagó, omplen el full de servei amb el resum de les identificacions que han fet i s'intercanvien les dades. Bona coordinació i bona harmonia. Han fet una vintena d'identificacions. Però el trajecte es fa curt i l'alta velocitat i la falta de mitjans tècnics juga en contra de la feina policial , ja que si detecten algun document sospitós però no flagrantment falsificat no tenen gaire temps per comprovar la veracitat i tampoc disposen d'un ordinador per connectar-se directament als arxius policials per fer comprovacions sobre reclamacions. A les 11.43 h el tren arriba a Perpinyà. Fi de viatge per als agents de la PAF, que es queden al seu territori. I fi del servei per als agents del Cuerpo Nacional de Policía, que agafen el tren de tornada. Però aquest cop ja no actuen com a policies, tot i dur uniforme. Ara viatgen asseguts i conversen i miren el paisatge com uns viatgers més. Però un responsable de Renfe els requereix. Ha trobat un noi sense bitllet i demana que siguin ells que li expliquin que ha de baixar del tren si no paga el bitllet. El noi, carregat de motxilles, es disculpa una vegada i una altra. No té diners per pagar i entén que ha de baixar. Baixa amb els dos agents destinats a la Jonquera que també es queden a Figueres. Un tercer agent de la Policía Nacional, destinat als trens, no baixa. El seu destí és Barcelona. Tornarà pel proper control.

LA XIFRA

40
minuts
és el temps que tenen els policies per controlar els passatgers durant el trajecte entre Girona i Perpinyà.

Dotze viatges al mes, braç a braç amb els francesos

Les patrulles mixtes al TGV entre la policia francesa i l'espanyola es fan des del 15 de desembre passat, en virtut d'un acord que van signar el cap de la direcció central de la PAF (Police Aux Frontieres), Frederic Perrin, i el comissari general d'estrangeria i fronteres del Cuerpo Nacional de Policía, Emilio Basos Arrabal. Els controls de les patrulles mixtes es programen mes a mes i se n'han realitzat una dotzena cada mes. En algunes, com la de dimecres, el trajecte que es controla conjuntament va de Girona a Perpinyà (prèviament els agents ja havien fet controls conjunts) al tren de Figueres a Girona, però altres vegades els agents espanyols s'infiltren en territori francès fins a Narbona. La
conclusió del comissari en cap de les fronteres a les comarques Gironines, Francisco Pamplona, és que “el tren d'alta velocitat no és un punt calent en l'aspecte policial”. Però no perquè els passatgers d'aquests trens no siguin conflictius: es deixaran de fer. El comissari
defensa l'efectivitat dels controls com a eina preventiva. “Tot el que es fa de manera
ostensible i amb agents uniformats, representa una bona mesura dissuasiva”, remarca. Els controls mixtos també s'havien fet en el tren convencional, entre Portbou i Cervera, però actualment els controls als trens de rodalies es fan a Portbou o a Figueres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia