L'autocar de Sant Pol va agafar el revolt gairebé al doble de la velocitat permesa
Cap de les sis víctimes que van morir en l'accident no portava posat el cinturó de seguretat
El conductor acabava d'avançar dos autocars quan va agafar la sortida de Sant Pol de Mar de l'autopista del Maresme. La velocitat limitada al revolt era de 40 km/h, però el xofer va emprendre la sortida a 73 km/h i quan va arribar al revolt va perdre el control de l'autocar, de dos pisos, que va xocar contra la tanca de seguretat a 67 km/h. «Era materialment impossible reduir a 40 km/h en tan pocs metres», va explicar ahir el cap de la divisió de trànsit dels Mossos, Sergi Pla. «El conductor tenia la intenció de sortir a la següent sortida, per anar a Santa Susanna, on la velocitat està limitada a 80 km/h, però acabava d'avançar, es va equivocar i va sortir per la de Sant Pol. Va ser un error humà», va concloure Pla. Dilluns els Mossos van fer arribar l'atestat al jutjat que porta el cas, que haurà de decidir si considera responsable d'un homicidi imprudent el conductor, que encara està ingressat recuperant-se de les lesions de l'accident.
Pel que fa a l'empresa de l'autocar accidentat, Autocars Plenacosta, el gerent, Pere Artau, va manifestar ahir que «l'error del conductor el pot tenir tothom». «Fa vint anys que és a l'empresa, i és un xofer responsable. Té tot el nostre suport», va assenyalar Artau. L'empresa va comprar l'autocar el 2006 i va fer-hi col·locar els cinturons de seguretat, abans que fossin obligatoris, a tots els seients. Però en el moment de l'accident només 22 persones el duien posat, la qual cosa va contribuir a agreujar el desenllaç de l'accident. «L'autocar va bolcar pel costat esquerre, justament on hi havia menys gent amb el cinturó cordat», va explicar Pla. L'atestat policial també recull la recomanació que s'il·lumini més bé aquesta sortida de l'autopista, per evitar que hi pugui tornar a haver un accident en aquest revolt. Els passatgers, la majoria holandesos i francesos, tornaven de nit d'una excursió a les fonts de Montjuïc de Barcelona, i es dirigien als seus hotels, a Santa Susanna, Malgrat i Blanes.
D'altra banda, ahir un avi de 93 anys va morir quan un camió va envestir a la C-17 a Lliçà d'Amunt l'ambulància que el traslladava. A Abrera, un home de 63 anys va morir atropellat a la C-55.
138 conductors a la presó
El Departament de Justícia, amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, ha impulsat un programa de reeducació viària per a presos que han estat condemnats per un delicte contra la seguretat viària. Actualment ja hi ha a les presons 138 conductors condemnats: 88 han estat empresonats per conducció temerària; 28, per haver donat una taxa d'alcoholèmia superior als 0,60 mg/l; 18, perquè circulaven sense el permís de conduir, i 4, per haver-se negat a fer la prova d'alcoholèmia. A banda d'aquests reclusos, que han ingressat a la presó sobretot per haver reincidit, n'hi ha 307 més que han estat condemnats per un delicte de trànsit, tot i que la seva condemna també inclou altres delictes. El programa es durà a terme a totes les presons a partir de l'octubre.