Successos

Un punt de l'N-II que es coneix com el “revolt de la mort”

Es preveu una reunió d'alcaldes al Consell Comarcal de l'Alt Empordà per plantejar possibles reivindicacions

Josep Rull diu que l'N-II és un clar exemple de desinversió de l'Estat a Catalunya

“L'N-II a Girona està farcida de punts negres.” Amb aquestes paraules, l'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, va definir la dura problemàtica que va sumant, any rere any, víctimes mortals en aquesta carretera. Felip, que ahir al matí es va desplaçar a l'hospital Josep Trueta per interessar-se per l'únic ferit –que tot apunta que pot sobreviure–, es reunirà la setmana vinent, al Consell Comarcal de l'Alt Empordà, amb alcaldes de la zona per plantejar futures accions. “De tota manera, ja són moltes les accions que s'han fet al llarg dels anys, tant des del territori com a través d'iniciatives al Congrés”, va destacar l'alcaldessa. L'alcalde de Pont de Molins, Josep Fuentes, que va expressar el seu condol per les víctimes, va anar més enllà i va dir clarament que aquest punt negre és conegut com “el revolt de la mort”.

Les reaccions davant aquest accident fruit de la temeritat no s'han fet esperar. El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, va expressar el seu condol per les set víctimes, però va lamentar que l'N-II segueixi sense desdoblar-se tot i el “clam que es fa des del territori” des de fa anys.

Per la seva part, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, no es va estar, ahir, de dir amb rotunditat que “l'N-II és el paradigma de la desinversió de l'Estat a Catalunya”. Pel conseller, l'N-II ja fa temps que s'hauria d'haver desdoblat. “Les obres havien d'haver començat el 2015 i anem tard, i no es compleixen els compromisos”, va criticar, afegint-hi: “Vam tenir una reunió al Ministeri de Foment i ens van assegurar que aquests juny o juliol es licitaran les obres del tram Orriols-la Jonquera. Però les coses s'han de fer quan toquen.” Rull va recordar el treball que s'ha fet des de la Generalitat, com ara l'acord amb el govern de l'Estat per treure el trànsit pesant de camions de l'N-II, que “ha tingut una repercussió molt positiva en la seguretat viària”. Pel conseller, ara cal fer un pas més i ser capaços de complir compromisos per a aquesta via “molt densa, molt utilitzada”: “És fonamental per al territori que es compleixin.”

Anunci electoralista

La llavors diputada gironina del PP al Congrés, Concepció Veray, va dir, l'octubre passat, que estava “convençuda” que si el PP guanyava les eleccions del 20-D el desdoblament total de l'N-II a les comarques gironines podria ser una realitat el 2017 o el 2018. De tota manera, aquest anunci tenia davant un mur: els terminis, molt curts –dos o tres anys– i molt optimistes. Massa, atès el ritme a què ha avançat l'obra fins ara, el fet que la majoria dels trams encara tenen els tràmits molt endarrerits i els llargs terminis de construcció que s'han donat als pocs projectes que ja estan en obres.

Un llarg i convuls serial que es va iniciar el 1993, quan el llavors ministre socialista Josep Borrell va anunciar el desdoblament de l'N-II de Tordera fins a la Jonquera. D'això, ara, en fa 23 anys.

LA DATA

1993
El ministre
socialista Josep Borrell va anunciar el desdoblament de l'N-II de Tordera a la Jonquera.

LA FRASE

La desinversió de l'Estat dura fa massa anys i té un exemple, un paradigma, que és molt clar: l'N-II
Josep Rull
Conseller de sostenibilitat i territori de la generalitat


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.