Salvament
La ferralla del vol extraviat
Els Agents Rurals recuperen al Parc Nacional d'Aigüestortes les restes d'una avioneta que va accidentar-se fa 14 anys
Un metge de la Rioja i la seva companya viatjaven a bord de l'aparell, que es dirigia a Montpeller
La tarda del 7 de juny del 2002 una avioneta que havia sortit de l'aeròdrom de Logronyo amb direcció a la ciutat occitana de Montpeller deixava d'emetre senyal quan travessava per damunt de la vall de Boí. Al comandament del petit aparell, un Piper Arrow, hi havia un conegut traumatòleg de la Rioja, Fernando Fernández-Bujarrabal Villoslada, i la seva companya. L'avió va desaparèixer sense deixar rastre.
Fernando Fernández-Bujarrabal acumulava una llarga experiència com a pilot i era president de la Federació de la Rioja d'Esports Aeris i de l'Aeroclub Logronyo. Aviació Civil d'ençà del primer moment va pensar que el temporal que afectava aquell dia el Pirineu podia ser la causa més probable de la sobtada desaparició de l'avioneta i dels seus dos ocupants. Després de dos dies de recerca, els equips de salvament van trobar les restes de l'aparell en un zona muntanyosa de la vall de Boí, prop del Parc Nacional d'Aigüestortes. Concretament, l'avioneta s'havia accidentat en un paratge situat entre el pic de l'Estanyet i el pic Petit del Pessó, a més de 2.500 metres d'altura.
Els cossos dels dos ocupants de l'avió, molt malmesos com a conseqüència de l'impacte, van ser recuperats pels Bombers i per la Guàrdia Civil i traslladats a l'hospital de Tremp per procedir a les tasques d'identificació, però la ferralla en què va convertir-se l'avioneta després d'accidentar-se va quedar oblidada dalt de la muntanya.
Catorze anys després, els Agents Rurals han procedit a recuperar els vestigis de l'aeronau. Ajudats per un helicòpter, efectius del cos d'Agents Rurals van omplir manualment nou sacs de ferralla i es va procedira traslladar-los a la deixalleria més propera. Fonts del Departament d'Agricultura, que és l'òrgan competent en la gestió dels Agents Rurals, detallen que el trasllat aeri de la ferralla es va fer aprofitant un vol rutinari de vigilància dels Agents Rurals en zones protegides. Durant aquest vol es van cursar quatre denúncies per acampada en espai protegit. Dins el límit del parc natural no hi és permesa l'acampada i en zones altes del parc només està permesa l'acampada durant la nit i a primera hora del matí les tendes de campanya s'han de retirar.
Tres de les denúncies van ser interposades per campistes que ocupaven un espai al Parc Nacional d'Aigüestortes i la quarta va tramitar-se al Parc Natural de l'Alt Pirineu (Zona Sotllo).
La mateixa dificultat que ha comportat accedir al lloc on va estavellar-se l'avioneta per retirar les restes de ferralla va complicar en el seu dia la recuperació de les dues víctimes.
L'avioneta va perdre altura pel temporal i va estavellar-se contra la muntanya. Un equip de fins a 30 muntanyencs dels Bombers i de la Guàrdia Civil va treballar durant quaranta vuit hores en les tasques de rastreig de la zona.