Més de 280 km de cable elèctric s'han malmès
Endesa, que ha desplegat més de 150 tècnics sobre el terreny, treballa per arreglar les 700 torres i pals malmesos
41 grups electrògens ajuden a mantenir el servei en funcionament
El responsable d'Endesa a Girona, Francesc Vizcaino, va remarcar ahir que l'empresa s'ha hagut d'enfrontar a l'Alt Empordà a “un foc que no havíem vist mai, almenys pel que fa referència a violència i destrucció”. Unes paraules que, d'altra banda, ja serveixen de preàmbul per il·lustrar la devastació que ha provocat l'incendi en la seva afectació a la xarxa elèctrica. I, en aquest sentit, les xifres ajuden a comprendre la magnitud del desastre, al qual encara s'està enfrontant la companyia elèctrica: 700 torres elèctriques i pals calcinats per les flames, han deixat un rastre de 248,4 quilòmetres de cable elèctric de mitjana i baixa tensió i 234 centres de distribució afectats d'una manera o una altra per les flames. Sobre el terreny hi ha actualment més de 40 generadors per sostenir el subministrament.
Celeritat
Segons Vizcaino, l'activació del pla especial el mateix diumenge es va fer amb gran celeritat, seguint el protocol. “Amb el que tenim establert, amb un equip permanent de guàrdia, la reacció va ser immediata en tots els sentits”, destaca Vizcaino, que afegeix: “Vull agrair el treball de la nostra gent, perquè va reaccionar tota la plantilla de l'Alt Empordà i, també, d'altres zones, com ara el Vallès i Manresa.” En aquest sentit, el responsable de la companyia a Girona remarca molt especialment l'entrega del personal de l'empresa: “Tothom, estigués de guàrdia o no, administratius inclosos, es va oferir, a més dels contractistes, fet que va permetre mantenir el servei a la major part de clients que té la companyia a la comarca, i als prop de 4.000 afectats, als quals ja es va donar resposta al llarg del mateix dilluns”, va valorar.
Reacció i treball
La companyia va activar un pla especial el mateix diumenge a la tarda de l'inici dels focs i va posar en marxa els tècnics, que han arribat a ser més de 150, per poder donar resposta a les necessitats dels usuaris en una situació de desolació com la d'aquests darrers dies. El mateix diumenge es va establir un centre de coordinació a Figueres i es va desplaçar personal al centre de comandament avançat, on s'ha mantingut la presència fins a la seva retirada. Alcaldes, com el de Capmany, Jesús Figa, valoren el treball de la companyia. Vizcaino explica: “Els operaris no pararan de treballar, tot i les complicades condicions d'accessibilitat de la zona, fins a poder assegurar un subministrament normal a tots els afectats.”
En contacte amb els alcaldes
Francesc Vizcaino, responsable d'Endesa a Girona, valora el “treball heroic de bombers i mossos”, els quals van ajudar els tècnics a entrar a la zona, tot i que el foc estava descontrolat. El servei es va poder mantenir per la mobilització de 41 grups electrògens i la feina dels equips humans d'Endesa: “Ha estat un treball logístic de primer ordre en què s'ha treballar en la reconnexió de la xarxa i en la coordinació amb les administracions, amb especial atenció a les locals.” Es van fer 123 comunicacions a alcaldes de 21 ajuntaments, atenent les seves peticions.