Zero morts a l'N-II
Des del 19 d'abril, quan va entrar en vigor la restricció de circulació de camions, no s'hi ha produït cap accident mortal
Durant el 2012, onze persones van morir a l'N-II en xocs amb vehicles pesants implicats
Des que el 19 d'abril va entrar en vigor la prohibició de la circulació de camions a l'N-II entre Maçanet de la Selva i la Jonquera, no s'hi ha produït cap accident mortal. Són excel·lents notícies si tenim en compte les dades de sinistralitat en aquesta carretera en els darrers anys. De fet, si es miren les dades del 2012, fa tan sols un any, onze persones van morir a l'N-II al seu pas per les comarques gironines en accidents de trànsit en què es van veure implicats camions. Una de les carreteres amb més sinistralitat de la demarcació, ja que en tot l'any passat hi van morir catorze persones, víctimes d'una via totalment oblidada i maltractada pel govern espanyol, titular de la carretera.
Abans de la restricció als camions, l'N-II va deixar un rastre de quatre víctimes mortals. En dos mesos justos, entre gener i març, van morir quatre persones. Les víctimes: el 22 de gener, a Vilademuls, la conductora d'una furgoneta, Maria Carme Rodríguez; el 31 de gener, a Vilamalla, Pilar Quer, una veïna de Bàscara de 60 anys; el 14 de febrer, a la Jonquera, Marc Marcel Leonce Rousseau, un ciutadà francès de 51 anys, i finalment, el 23 de març, també a la Jonquera, Yoann Senecal, un francès de 31 anys. En tres dels quatre accidents mortals es van veure implicats camions de gran tonatge, i totes les víctimes mortals eren conductors de turismes o d'una furgoneta que van topar contra els camions. Precisament, després de la mort de la veïna de Bàscara, els veïns del municipi van dir prou a la sinistralitat en aquesta carretera d'una manera clara i contundent: durant 80 dies van tallar l'N-II al seu pas pel municipi i es van organitzar mobilitzacions. Les protestes van servir, almenys, per forçar els governs català i espanyol a desviar el trànsit de camions per l'AP-7 i, de retruc, han aconseguit que l'índex de mortalitat sigui nul fins al moment.
4.000 camions diaris
De mitjana, cada dia prop de 4.000 camions o vehicles pesants de quatre eixos o més han deixat de circular per l'N-II i han agafat l'AP-7 en el tram entre Maçanet de la Selva i la frontera amb l'Estat francès. Això ha suposat que el trànsit de camions per l'AP-7 s'hagi incrementat més d'un 60%. Els camioners tenen prohibit passar per l'N-II des del 19 d'abril, excepte si van a carregar o descarregar o si van a posar benzina, a dinar o a dormir, per exemple.
Quant a la sinistralitat a la resta de vies, el 2013 hi ha hagut 27 accidents mortals a les carreteres gironines, en què han mort 28 persones. Tot i el descens de la mortalitat, l'N-II segueix sent la via amb més sinistralitat –4 morts–, seguida de la GI-682, amb tres víctimes –dues a Lloret i una a Blanes–, l'N-260, amb dos morts –a Isòvol i Cabanelles– i dues víctimes en un mateix accident a la GI-555, a Sils. A la resta de vies on s'ha produït algun accident hi ha hagut una víctima mortal.
“Satisfets” per la millora ambiental i en seguretat
Òscar Pinilla“De moment, tot positiu.” Aquesta és la reflexió que fa l'alcalde de Bàscara, Lluís Lloret, després que 4.000 camions diaris de mitjana hagin deixat de passar pel municipi. “El canvi ha suposat una millora important, des del punt de vista de la seguretat i de la qualitat ambiental”, afirma. “El poble està content, l'esforç de tants dies manifestant-se a la carretera ha valgut la pena”, assegura Lloret, que celebra que el poble “ja no estigui dividit pels camions de gran tonatge”. “Continua la ratlla, la circulació de vehicles continua, però les sensacions no són les mateixes”, diu. Pel que fa al projecte de desdoblament de l'N-II, Lloret assegura que des de l'Ajuntament no es veu malament, tot i que considera que l'AP-7 és una bona alternativa “per no haver de trinxar més el territori”. Tot i així, es mostra escèptic amb les promeses i el calendari nou que ha marcat el govern espanyol. “És la tercera vegada que ens fan una proposta en pocs anys, i no seria el primer cop que es fessin enrere”, lamenta.
Per la seva banda, el portaveu de la plataforma Prou Camions a l'N-II de Bàscara, Andreu Molina, assegura que el més important són les xifres, malgrat que alguns negocis s'hagin ressentit per la mesura. “Les vides no es poden canviar com si fossin cromos”, valora Molina, que considera que els inconvenients de mantenir els camions per l'N-II eren molt més grans. A més, el portaveu diu que Bàscara “ha guanyat molt, ja que a les nits hi ha silenci, un fet que molts veïns encara no coneixien”.
L'enèsima promesa sobre l'N-II
El 13 d'agost passat, durant la inauguració de l'enllaç de Fornells de la Selva entre l'N-II i l'AP-7, la ministra de Foment, Ana Pastor, va assegurar que tots els trams de la zona nord –de Girona a la Jonquera– es posaran a licitació el 2014, excepte el d'Orriols-Vilademuls, del qual es va aprovar el projecte a finals d'abril i es posarà a licitació aquest mateix any. També aquest 2013 es posarà a concurs el tram Maçanet-Sils, del qual es va aprovar el projecte al maig i té un pressupost de 40 milions. És l'únic que estava pendent de desencallar de la zona sud –de Girona a Tordera–, després que el ministeri anunciés que renunciava a desdoblar el tram Tordera-Maçanet, en el qual només projecta fer algunes “millores”, segons la licitació que va obrir l'abril passat. Pel que fa al tram Sils-Caldes, on les màquines van tornar a treballar l'octubre del 2012, segons el nou calendari, Foment preveu posar-lo en funcionament el primer semestre del 2014.