El nombre de morts a la carretera va baixant
balanç
Aquest any han mort 42 persones en els 38 accidents de trànsit registrats a les carreteres gironines
Durant el 2013 han perdut la vida deu persones menys que el 2012 i 27 menys que fa dos anys
L'accidentalitat a les comarques gironines ha registrat durant el 2013 un altre descens històric. Segons les dades recollides per aquest diari al llarg de l'any, des de l'1 de gener han mort a les carreteres 42 persones víctimes d'accidents de trànsit. Fent un cop d'ull a les últimes xifres, mai en la història recent havia caigut tant la mortalitat. Fa 15 anys, el 1998, la sinistralitat a la demarcació va deixar un rastre de 157 persones mortes, una dada que quadruplica els resultats d'aquest 2013. Però tampoc cal anar tan lluny, ja que l'any passat van morir a les carreteres gironines 52 persones; el 2011, 69; el 2010, 84; el 2009, 87; el 2008 es registra un descens fins a 68 persones; el 2007, 99; el 2005, 103; el 2004, 97, i a partir del 2003, el registre ja supera les 130 víctimes mortals.
Més homes que dones
Tornant a les dades del 2013, durant aquest any s'han produït 38 accidents mortals, en els quals han perdut la vida 42 persones. D'aquestes víctimes, 22 han estat ocupants de turismes, tretze motoristes, cinc vianants, un camioner i un ciclista. Dels morts en vehicles, sis dels difunts eren copilots o acompanyants, i la resta (31) el conduïen.
Les principals víctimes mortals són els homes, amb 31 morts, en comparació de les onze dones mortes. Pel que fa a les edats, cinc de les víctimes mortals eren menors. Així mateix, nou dels morts eren joves entre 18 i 30 anys. Els difunts entre els 31 i els 60 anys són disset, mentre que hi ha hagut sis morts entre 61 i 80 anys. Finalment, les víctimes mortals que superaven els 81 anys han estat cinc.
El dia de la setmana en què s'han concentrat més accidents de trànsit mortals és dissabte, amb vuit xocs. El segueixen de molt a prop els dimarts i els diumenges, amb set. Al darrere, hi ha els dilluns i els dijous, amb sis accidents, i els divendres, amb quatre. Dimecres és l'únic dia de la setmana en què no ha perdut la vida cap persona a les carreteres gironines. Així, els caps de setmana concentren un total de quinze accidents mortals, en comparació dels 23 que es van produir durant la setmana. Cau, així, el mite segons el qual durant els caps de setmana es concentren la majoria dels accidents de circulació.
Pel que fa als mesos de més sinistralitat, durant el 2013, l'abril va ser el pitjor, ja que va concentrar un total de set accidents mortals. Tot seguit, hi ha el setembre, amb cinc, i el gener, el juny i el desembre, amb quatre col·lisions mortals. Els mesos de maig, juliol i octubre es van produir tres accidents cada mes, dos al novembre i un al febrer, al març i a l'agost.
Quant al tipus de vies, el gros dels accidents mortals es van concentrar a l'N-II, amb cinc morts. A part d'aquesta via principal, la gran majoria dels accidents s'han produït en vies secundàries, ja que durant el 2013 només s'ha registrat un accident mortal a l'AP-7 i cap ni un a la C-25, a l'eix transversal. En aquest sentit, la GI-682 –a Blanes i Lloret– va registrar tres accidents mortals. Tres víctimes més hi ha hagut a l'N-260, al seu pas per la Vall de Bianya, Cabanelles i Isòvol. D'altra banda, la C-17, al seu pas per les Lloses, va registrar l'accident mortal més greu de l'any, en què van morir un matrimoni i els seus dos fills.
L'Alt Empordà, amb deu accidents, és la comarca gironina que concentra més accidents mortals el 2013. La segueixen de prop la Selva, amb vuit, i ja de lluny el Baix Empordà, amb cinc, i el Gironès, amb quatre. Tot seguit, hi ha el Pla de l'Estany, la Garrotxa i el Ripollès, amb tres accidents mortals i, finalment, la Cerdanya, amb dos.
Dos detinguts: per haver negat l'auxili i perquè conduïa begut
Durant el 2013, els Mossos d'Esquadra han hagut de detenir dos conductors implicats en accidents mortals. El 22 de setembre, un conductor francès va atropellar un veí de Crespià de 30 anys a l'N-II i va marxar sense auxiliar la víctima, que va morir. Tres mesos més tard, el 21 de desembre, un militar de Sant Climent begut va provocar un accident a la GIV-6024 a Masarac en què va morir un guàrdia civil de Figueres. El conductor, que quadruplicava la taxa d'alcohol permesa, va envair el carril contrari i va topar de cara amb el motorista.
L'N-II continua sent la carretera més mortal
Malgrat la prohibició de la circulació de vehicles pesants, l'N-II continua sent la carretera amb més accidents mortals a les comarques gironines. Tot i així, el descens és molt significatiu, ja que el 2013 hi ha hagut sis accidents amb víctimes, la meitat dels quals es van produir el 2012, any en què en van morir dotze. Si bé quatre d'aquestes topades van tenir lloc abans de la prohibició, posteriorment se'n van produir dues més. A la Jonquera hi va haver dos morts, un a Vilademuls, un a Vilamalla, un a Pontós i un últim a Caldes de Malavella. El 7 de maig, també es va produir un altre accident mortal, però aquest cop a l'antiga N-II, a Sant Julià de Ramis.