S'eleva la taxa de mortalitat a les carreteres de Lleida un 30%
El 2015 deixa 38 morts per accident i registra, junt amb el 2012, els pitjors números dels darrers sis anys
L'elevada sinistralitat esborra les bones estadístiques que va registrar la demarcació el 2014
A mitjan mes de juny un accident de trànsit a
l'L-310, a l'altura dels Plans de Sió (Segarra), va deixar dues víctimes mortals. Eren dues germanes bessones veïnes de Tàrrega. Tenien 11 mesos de vida. Aquell va ser un dels successos més tràgics de l'any a les carreteres lleidatanes. Unes carreteres que han vist com repunta un 30% el nombre de morts com a conseqüència dels accidents de trànsit.
Un total de 38 persones van morir l'any passat en sinistres viaris. La dada, facilitada pel Servei Català de Trànsit, computa les víctimes en carretera, sense incloure-hi les persones que han mort en accident dins d'àrea urbana. En la seva estadística, Trànsit té en compte les persones que perden la vida en el mateix moment del xoc i les que moren en les 24 hores posteriors al sinistre. Les 38 persones mortes suposen una xifra notablement superior als registres del 2014 (26 víctimes mortals) i s'estronca en sec la que pretenia ser una tendència optimista per posar fre al drama que representa la sinistralitat viària. En aquest sentit, l'any 2015 mostra el segon pitjor balanç dels últims sis anys. Només durant el pèssim 2012 va haver-hi uns números més negres: 47 persones mortes i fins a 180 ferides de gravetat.
El repuntament del nombre de víctimes d'accidents de trànsit registrat durant el 2015 en les carreteres lleidatanes malbarata la propensió a la baixa apuntada durant el 2014. Durant el 2014 Lleida es va convertir, juntament amb Girona, en la demarcació catalana amb la sinistralitat més reduïda i les 26 persones mortes al llarg d'aquell any van representar una fita molt important perquè suposava no haver arribat, per primera vegada en anys, a la barrera dels 30 morts. El 2016 ha arrencat amb més calma a les carreteres perquè fins ara no s'ha produït cap víctima mortal. Trànsit alerta, però, que la dada, tot i ser bona, no és excepcional perquè des de l'any 2010 es va respectant la mateixa treva durant la primera setmana de gener.
L'excés de velocitat, l'alcohol i les distraccions (molt vinculades a l'ús indegut de telèfons mòbils i d'aparells electrònics) es presenten com els principals factors de risc al
volant. En el cas concret de les comarques de Lleida, factors climatològics com ara la boira compliquen més la seguretat viària.
Conduir per les carreteres lleidatanes augmenta el risc d'accident
m. roviraEl tram de carretera que uneix les localitats de Ponts i Bassella, a través de la C-14, encapçala la llista de les rutes amb més risc d'accident a Lleida. Ho certifica l'estudi EuroRAP, un informe de trànsit que s'elabora periòdicament per avaluar la sinistralitat potencial a la xarxa viària. L'estudi, que té la participació del RACC, el Servei Català de Trànsit, el Departament de Territori de la Generalitat i la Diputació de Barcelona, radiografia 6.343 quilòmetres de xarxa viària catalana. Les rutes examinades representen el 52% del total de carreteres catalanes però aquesta meitat que se sotmet a estudi correspon a les carreteres que engloben el 92% de la mobilitat total en carretera de Catalunya. Són, a més, les carreteres on es produeixen el 78% dels morts i ferits greus en accidents de trànsit.
La demarcació amb més percentatge de quilòmetres de risc “alt” i “molt alt” és Lleida, amb un 39,8% (3,3 punts més que l'any passat), mentre que Tarragona és la que menys en té, amb un 16%.
L'estudi EuroRAP no recull, però, el punt negre que presenta la C-1412b al Pallars Jussà. Una corba dins del terme d'Isona i Conca Dellà ha registrat entre el desembre i el gener sis accidents en 10 dies de diferència.