Successos

Indemnització de 79.500 euros a un motorista pel xoc amb una tanca de l'N-260

Circulava en sentit Besalú, quan va perdre el control i va col·lidir contra una barrera lateral mal instal·lada

L'afectat va patir un traumatisme cranioencefàlic

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha condemnat el Departament de Territori de la Generalitat, i l'asseguradora Zurich com a responsable civil, a indemnitzar amb 79.524 euros un motorista que va col·lidir contra una barrera metàl·lica lateral de la carretera N-260 que estava mal instal·lada. L'accident es va registrar el 19 de març del 2010, quan l'afectat circulava amb una Derbi en direcció a Besalú. En arribar al punt quilomètric 76,5, al terme de Montagut i Oix, va perdre el control del ciclomotor, es va anar desplaçant lentament cap a la dreta, va topar per fregament amb la tanca de seguretat i va acabar sortint projectat contra un dels pals que serveixen de suport de la barrera. Les lesions que va rebre es van agreujar pel fet que el pal vertical sobresortia uns quatre centímetres de la mateixa tanca –la manera correcta és que la subjectés però sense excedir la part de dalt de la protecció–.

La víctima va impactar amb aquest tros del pilar que ultrapassava el límit superior de la barrera horitzontal, una circumstància que va tenir “un efecte llançadora”. El motorista va anar a parar finalment a un talús situat a 3,5 metres per sota del nivell de la calçada; i va quedar estès a 15 metres del punt de l'estructura on va tenir el primer xoc. Va sofrir una fractura oberta a la tíbia, un traumatisme cranioencefàlic lleu, una capsulitis a l'espatlla i lesions a la mà dreta. L'home treballava com a paleta i jardiner, i va estar 561 dies incapacitat per poder fer el seu ofici.

Quota de responsabilitat

El govern català va reconèixer parcialment el dret de l'afectat a ser indemnitzat, amb 9.221 euros. La quantitat que s'establia era més baixa, tenint en compte que es responsabilitzava en un 80% el motorista dels danys i perjudicis, i tan sols en un 20% la Generalitat, que era la titular de la via. Hi havia una desproporció en la quota ja que s'emfatitzava que l'home es va accidentar perquè, de sobte, va perdre de manera transitòria el coneixement. L'afectat, a través del seu advocat, va recórrer contra la resolució i reclamava que es modifiqués aquesta qüestió, atribuint a l'administració el 50% de la culpa i al denunciant l'altre 50%. Ara el TSJC ha donat la raó al ciutadà, ja que si el pal tallant no hagués sobresortit 4 cm per damunt de la xapa metàl·lica, les ferides que va rebre haurien sigut menors. El TSJC, per tant, estima el recurs que va ser presentat contra una resolució dictada pel conseller de Territori el gener del 2015; i conclou que “els danys que es causen amb pals tallants que subjecten les tanques suposen l'existència de responsabilitat patrimonial de l'administració titular de la via, per més que les barreres s'ajustin a la normativa tècnica”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia