Educació

JOAQUIM ARENAS

IDEÒLEG DE LA IMMERSIÓ LINGÜÍSTICA EN CATALÀ

“No volen que ens identifiquem com a catalans”

“Ciutadans ha tret molts vots perquè amb la mentida es fan miracles”

“Confio molt en la dignitat i la professionalitat dels mestres i dels pares: no permetran que es faci cap pas enrere”

Joaquim Arenas (Mataró, 1938) va ser un dels ideòlegs del model d’escola catalana i del mètode immersió lingüística a l’ensenyament, que es va començar a aplicar a principis dels anys vuitanta. Des d’aleshores, ha vist nombroses polèmiques a l’entorn de l’educació.

Què li sembla la inclusió de la casella del castellà en el full de matrícula?
El problema no és posar una casella més o una casella menys. El problema és l’embat que suposa contra el model educatiu català, un model de consens que ha estat admirat per tot Europa, pels Estats Units, pel Brasil, i que recollia la voluntat dels pares i els professors.
Els seus detractors proposen un model bilingüe.
Hem de recordar que estem en una societat en la qual existeix el poliglotisme. A Catalunya hi ha més de 280 llengües i el model d’escola catalana fa que hi hagi una cohesió social, que el vincle més sensible sigui la llengua amb la qual tots els ciutadans es puguin reconèixer. Això no agrada a alguns polítics que no tenen ni idea de pedagogia lingüística ni de sociolingüística. No els agrada perquè volen atacar Catalunya i saben que ho poden fer atacant la llengua i desmuntant allò que fa que es mantingui malgrat les dificultats que hem tingut.
Doncs Ciutadans ha tingut molts vots en aquestes eleccions.
Ciutadans ha tret molts vots en les eleccions perquè amb la mentida es fan miracles. La senyora Arrimadas i el senyor Rivera no paren de dir veritables calúmnies contra Catalunya. Fan una proposta de trilingüisme, però no hi ha ningú que pugui garantir la igualtat de tres llengües i ningú que tingui dos dits de front i honradesa pot comparar la situació del castellà amb la del català.
A les Illes Balears van intentar un pla de trilingüisme.
Sí, ho van intentar i hi va haver tres setmanes de vaga. Si hi tornen es trobaran amb una oposició radical per defensar el model de tractar igual els nouvinguts, parlin com parlin, i els que ja hi són perquè tots s’identifiquin com a catalans. El problema d’alguns és que no volen que els ciutadans de Catalunya ens identifiquem com a catalans.
La comunitat educativa ja ha dit que faran el que calgui per evitar un canvi de model.
És que és un disbarat enorme! El mateix Tribunal Constitucional va dir l’any 1996 que era el millor model d’escola. Pensi que els resultats que obtenim de castellà són superiors, fins i tot, al que hi ha en altres territoris de l’Estat.
Quines conseqüències tindria aquest canvi per a l’aprenentatge de les llengües?
Primer de tot, que separaria els nens per qüestió de llengua, cosa que és absolutament il·legal perquè va contra la llei d’educació de Catalunya, que diu que no se separarà els nens per aquest motiu ni en grups classe ni en grups dins de la classe. La divisió dels alumnes, uns en català i uns altres en castellà, tampoc ajudaria que les 280 llengües que hi ha a Catalunya fossin respectades.
Què es pot fer per blindar el model d’escola en català?
Els professors, els pares i els mateixos alumnes grans han de tenir el concepte de dignitat i no permetre fer un pas enrere, i estic segur que això ho tenen molt clar.
Aquest cop, però, és més difícil. El govern està intervingut per l’Estat.
És un inconvenient grandíssim, però jo confio molt en la dignitat i la professionalitat dels mestres i dels pares.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.