Santa Cristina aposta per un model viari més sostenible
Es va encarregar un estudi que planteja alternatives
Es valoren, a més, mesures per facilitar la mobilitat dels veïns i minimitzar els embussos
L’Ajuntament de Santa Cristina d’Aro impulsa una nova mobilitat al municipi, principalment al nucli, per racionalitzar el trànsit i, el més important, apostar per un model sostenible. Amb aquests objectius, que també han de ser coherents amb la llei de mobilitat, l’Ajuntament va encarregar un estudi de mobilitat (EdM), el qual planteja cinc propostes que caldrà anar desenvolupant i que se centren a potenciar els desplaçaments a peu i en bicicleta, reorganitzar els aparcaments i el transport urbà i redefinir els vials, amb una nova categorització.
L’execució d’aquest estudi, dirigit facultativament per l’Ajuntament i elaborat per l’equip redactor de l’Assessoria d’Infraestructures i Mobilitat (AIM) de Barcelona, es va culminar el desembre del 2021, amb l’objectiu d’assolir un model de mobilitat òptim, amb més accessibilitat i menys impactes per al municipi.
L’alcaldessa de Santa Cristina, Lourdes Fuentes (ERC), destaca que “es volen potenciar els desplaçaments en bicicleta i a peu; tot això ha de contribuir a tenir un sistema viari més sostenible i a pacificar els carrers”. Els treballs, però, cal deslligar-los de la problemàtica dels embussos endèmics dels estius: “Aquest estudi no està pensat per solucionar el tema dels embussos, per als quals estem valorant altres alternatives.”
Per dur-lo a terme, s’ha fet una diagnosi actualitzada de les disfuncions del sistema de mobilitat a l’àrea urbana de Santa Cristina d’Aro, incorporant-hi específicament les percepcions dels problemes per part de la ciutadania. En la memòria es determina la diagnosi tècnica de la situació actual del municipi, feta segons cada mètode de desplaçament: a peu, en bicicleta, en transport públic o en vehicle privat motoritzat. A més, també s’estudia la xarxa d’aparcaments i la seguretat viària.
Arran de les conclusions extretes de l’EdM, s’han estimat diverses propostes d’actuació per donar resposta als problemes de mobilitat detectats, agrupades en diversos àmbits en funció del camp de la mobilitat que afecten. Les propostes generades es determinen amb l’objectiu d’actuar sobre les problemàtiques detectades durant la fase de diagnosi, i serveixen com a exemple d’aplicació per a altres punts que, en un futur, es poden solucionar de la mateixa manera.
Les propostes de mobilitat inclouen potenciar els desplaçaments a peu, amb la definició d’uns itineraris principals per assegurar unes condicions de mobilitat còmodes i segures; adaptar els passos de vianants existents, així com crear-ne de nous, i habilitar més zones de pacificació per a vianants. També es vol establir una xarxa vertebradora per a la bicicleta, contínua i connexa; fer campanyes de promoció de l’ús de la bicicleta, i ampliar la xarxa d’aparcaments per a bicicletes.
Un punt clau és la mobilitat amb el transport públic, amb millores globals en el servei d’autobús interurbà; garantir la informació actualitzada a totes les parades; millorar la informació en el lloc web municipal, i instal·lar pantalles amb informació dinàmica i informació de les parades en desús.
I, pel que fa als vehicles motoritzats, caldrà definir una xarxa viària que permeti endreçar el trànsit, categoritzant els vials segons el seu ús desitjat; fer controls periòdics de velocitat; instal·lar panells informatius i càmeres a l’entrada del nucli urbà, i adequar la senyalització informativa urbana.