Administracions
El Suprem obliga el Prat a treure aparcament de la platja
Els vehicles particulars no podran transitar ni aparcar en l’últim tram del passeig de la Platja del Prat, ja que el Tribunal Suprem ha donat la raó al TSJC i ha sentenciat que el vial a partir de l’última rotonda és del domini marítim terrestre i, per tant, platja, tal com va denunciar el 2016 la Direcció General de Costes. Això obliga l’Ajuntament a reorganitzar la platja i eliminar un centenar de places d’aparcament en aquest tram. Sí que s’hi mantenen les prop de 850 places que no entren dins del domini marítim terrestre.
El TSJC ha sentenciat en quatre ocasions en contra del pla d’usos de la platja que Costes havia denunciat per aquest motiu. Segons fonts municipals, l’Ajuntament ja havia anat reduint el nombre de places d’aparcament a l’antic vial, tot i que se’n mantenien algunes. Totes s’hauran d’eliminar, de manera definitiva, per donar compliment a la sentència. Només hi podran circular vehicles de serveis, i també bicicletes i vianants. El trànsit es tancarà el 17 de maig. A partir d’aquella data, es posarà una barrera per impedir-hi l’accés i agents cívics explicaran, en un primer moment, el motiu de la restricció i els canvis en la mobilitat. Una càmera hi controlarà posteriorment l’accés.
La sentència ha obligat a reorganitzar els serveis de què disposa el litoral pratenc. Els tres grans aparcaments es mantenen i seran gratuïts per als residents, i les dues guinguetes s’instal·laran a la zona més propera a aquests aparcaments per facilitar l’accés als establiments de dia i de nit. A més, es reforçarà el transport públic perquè la ciutadania pugui accedir amb bus a la platja.
El tinent d’alcaldia d’Acció Ambiental, Quim Bartolomé, i de Mobilitat, Juan Pedro Pérez, han explicat a El Prat Ràdio que, “amb una interpretació estricta de la sentència, hauríem de treure l’asfalt en aquesta zona del passeig”, al llarg de 1.700 metres. Però el Suprem permet que hi hagi una via de serveis, i això servirà perquè l’Ajuntament hi reforci el transport públic. Els autobusos podran circular per aquesta via de serveis, i també els que accedeixin al CRAM.
Durant la temporada d’estiu s’incrementarà la freqüència de pas dels autobusos. N’hi haurà com a mínim quatre per hora els caps de setmana de juny, juliol i agost. Una nova línia, la PR5-Platja Exprés, transitarà pel nucli urbà i arribarà a la platja amb vehicles articulats. Doblaran, així, la capacitat. Els autobusos arribaran fins al final del passeig.
Segons el consistori, la reordenació farà que la platja tingui dos trams. El primer, entre el centre de vela i la rotonda, que donava accés al passeig en litigi, serà d’ús més intensiu i amb equipaments. El segon, entre l’última rotonda i el Remolar, serà més natural i anirà recuperant l’aspecte primigeni, fet que reforçarà el caràcter de platja verda.