L'Estat finançarà l'estudi informatiu per implantar el tramvia a l'àrea de Girona
També es compromet a invertir 300.000 euros en la redacció del projecte d'enderroc del viaducte del tren
El projecte per implantar un sistema de tramvia que unís Montilivi amb Salt i un altre eix que anés de Sant Ponç a Vilablareix va prenent forma. El grup d'ICV que lidera Joan Herrera ha aconseguit que els pressupostos incloguin 300.000 euros per realitzar l'estudi informatiu del futur tramvia de Girona. El regidor de Medi Ambient, Enric Pardo, considera que l'acord permet un primer pas cap a la materialització del projecte i recorda que «els socialistes assumeixen el projecte a contracor». En aquesta línia, Pardo opina que el finançament per a l'estudi informatiu «permet dibuixar un altre horitzó de mobilitat sostenible a l'àrea de Girona».
La infraestructura ja es va incloure en el pla director de l'àrea metropolitana de Girona. Un estudi de viabilitat fet per la Diputació assenyalava que l'any 2026 prop de 55.000 passatgers utilitzarien una línia que uniria Girona amb Salt.
El futur del viaducte
Lligat amb la implantació del tramvia, hi ha l'enderroc del viaducte. En aquest cas, ERC ha aconseguit 300.000 euros per a la redacció del projecte. La portaveu d'ERC a Girona, Cristina Alsina, recorda que la desaparició del viaducte avala la implantació del tramvia, aprofitant l'espai que quedi alliberat. Els republicans entenen que l'acord amb l'Estat esvaeix els dubtes generats i que n'assumirà tot el cost.
Rodalies «vs.» tramvia
La construcció d'una xarxa de tramvies a l'àrea metropolitana de Girona té el suport complet de CiU, ERC i ICV-EUiA i el vistiplau parcial del PSC. Al gràfic del costat hi ha previstos dos eixos: nord-sud i est-oest. Els socialistes veuen clar l'eix Girona-Salt, però no veuen bé un tramvia entre l'Avellaneda i el Pont Major. Per què? Consideren que la renovació de la xarxa de rodalies ja preveurà la construcció de baixadors a l'Avellaneda i al Pont Major, que s'afegiria al de l'estació central. Per la qual cosa, segons els socialistes, es podria estalviar la línia proposada per CiU, ERC i ICV-EUiA per l'antic traçat del viaducte, un cop enderrocat.
Enderrocar el viaducte?
L'enderroc del viaducte del tren a Girona no ha tingut mai un suport unànime. Per qüestions romàntiques i ambientals, per la despesa de l'enderroc, del transport i del dipòsit de la runa. Es deia de mantenir el viaducte com a passeig o pel trànsit rodat, però com que les obres del TAV ja en fan enderrocar la meitat sud, conservar el tram nord no té sentit. Només es mantindria l'històric pont del tren sobre l'Onyar, a Pedret, com a atractiu turístic i mirador del Barri Vell. Aquesta postura ja té el suport de la Taula d'Enginyeria: camins, canals i ports, industrials, tècnics agrícoles i tècnics industrials.