universitats
Fre a l'estrès dels alumnes durant les pràctiques
Una tesi de la URV posa sobre la taula l'experiència dels estudiants d'infermeria quan han d'interactuar amb els professionals
Una prova pilot aporta factors per reconduir la situació
“Les pràctiques clíniques comporten uns aspectes vivencials molt intensos que moltes vegades els estudiants no disposen de prou maduresa per afrontar-los i això els genera un estrès.” Encarna Bonfill és professora del departament d'infermeria del campus Terres de l'Ebre de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i autora de la tesi Estrès dels estudiants d'infermeria en les pràctiques clíniques: disseny i efectivitat d'un programa d'intervenció.
Curs rere curs veu i coneix desenes d'estudiants d'infermeria i com fan el pas de la teoria a la pràctica. Les interaccions amb els professionals, el grau de tecnologia i el fet d'identificar-se amb el dolor del malalt o dels seus familiars els genera nivells d'estrès força elevats. “Als professionals els veuen tan experts que se senten incapaços d'aconseguir les seues competències”, comenta Bonfill.
L'objectiu de la tesi és analitzar la manera de reduir l'estrès d'aquests estudiants. Així, l'estudi s'ha estructurat en dues fases. La primera ha consistit en una diagnosi sobre els principals factors que provoquen aquest estat. Demostrat que els estudiants del campus Terres de l'Ebre són els que tenen uns nivells més elevats d'estrès, Bonfill ha combinat la recerca quantitativa i qualitativa. Va realitzar enquestes a 125 estudiants de tercer i quart d'infermeria de la URV a l'Ebre, a Tarragona i al Penedès. En aquesta línia, va crear un grup pilot amb 27 alumnes de quart del campus de Tortosa que realitzen pràctiques a la unitat de crítics de l'hospital Verge de la Cinta.
Als plans d'estudi
A partir de les seues vivències i d'un procés d'observació, va dissenyar una sèrie d'intervencions reforçant les àrees de comunicació i de seguretat clínica, a través de seminaris, així com altres recursos, com tallers de simulació i vídeos tutorials. “Amb el reforç d'aquestes àrees hem demostrat que s'ha disminuït l'estrès dels estudiants”, apunta Bonfill, com una de les principals conclusions de l'estudi.
Altres conclusions que se'n desprenen és que aquest reforç de les àrees de comunicació i de seguretat es podria extrapolar a altres àrees de l'ensenyament i obrir la porta perquè aquests aspectes es puguin tenir en compte a l'hora de dissenyar nous plans d'estudi. Dirigida pels doctors Mar Lleixà i Lluís Zaera, Bonfill va llegir la tesi al setembre al campus ebrenc, i va obtenir la qualificació d'excel·lent cum laude.