Formen 12 orquestres en escoles del Berguedà
El projecte Superfilharmònics creix i ja funciona en cinc centres
Vol fer arribar la música a tot tipus d'alumnes
El projecte Superfilharmònics, que va néixer a l'escola Santa Eulàlia de Berga fa dos cursos, ja funciona en cinc escoles del Berguedà i arriba a 247 alumnes, segons el darrer recompte dut a terme per l'Escola Municipal de Música de Berga (EMMB). La iniciativa pretén democratitzar culturalment la música fent arribar l'orquestra “a sectors que en altres circumstàncies no la podrien gaudir”, segons Xavi Llobet, director de l'EMMB.
Superfilharmònics ha aconseguit que nens de 3r i 4t de primària de diverses escoles del Berguedà s'endinsin en el món de la música sense sortir del seu centre educatiu. El que va començar fa dos cursos a Santa Eulàlia avui dia ja ha seduït les escoles de la Valldan, Sant Joan, Gironella i Sant Salvador de Cercs, la qual cosa s'ha traduït en la formació de dotze orquestres.
Orígens a Veneçuela
Iniciatives com el projecte Superfilharmònics tenen el seu origen a l'Amèrica del Sud. En aquest sentit, Xavi Llobet va explicar ahir en una conferència de premsa que països com Veneçuela van començar a implementar projectes similars en llocs marginals o amb conflictivitat social “per tal de portar-hi la música i treballar el pensament en el col·lectiu“. A Catalunya, les primeres iniciatives van sorgir a l'Hospitalet i Mataró, amb els mateixos objectius que a l'Amèrica del Sud.
L'orquestra, reflex de la societat
Els alumnes que formen part del projecte no fan solfeig, de manera que aprenen l'instrument directament a les orquestres. Això, segons Xavi Llobet, fa que “moltes vegades hagin d'imitar el que fa el professor”. Per tant, la música els obliga a concentrar-se en tots els sentits per tal que el resultat sigui el que s'espera de tots ells.
D'altra banda, Llobet destaca que “l'orquestra ajuda els alumnes en altres disciplines de la vida”. També es va referir a aquest vessant de la música el regidor d'Educació de l'Ajuntament de Berga, Eloi Escútia, que va parlar de l'orquestra com “un reflex del que ha de ser la societat“. Segons Escútia, l'orquestra obliga els alumnes a pensar en el col·lectiu. “Si cada músic va a la seva i fa les coses individualment, no anirem enlloc”, i això, segons el regidor, hauria de ser directament aplicable a la societat actual.