Societat

rodalies

les inversions de l'estat

Els trens de l'R15 aniran més lents fins al 2018

Foment es compromet a invertir en l'R15 i el govern dóna llum verd a uns nous horaris

Reajustaments també a l'R2

Els usuaris de la línia R15 de rodalies, que uneix l'estació de França de Barcelona amb Riba-roja d'Ebre, passant per Reus, hauran de consultar a partir de demà la nova graella horària, en què els trens modifiquen els temps de viatge, que s'incrementaran 8 minuts, en relació amb els horaris actuals.

Amb aquesta modificació es fan oficials les limitacions de velocitat que obliguen els trens a circular a un ritme de pas més lent del que marca l'horari oficial; ara bé, es tracta d'una situació que ha de limitar-se en el temps, fins al 2018, en què Foment té previst haver enllestit unes obres per eliminar precisament els punts que fan alentir la marxa dels combois en aquesta línia.

L'existència d'aquestes limitacions de velocitat i les conseqüències negatives que això comporta en el compliment dels horaris dels trens és una qüestió que des de fa mesos enfronta en una guerra oberta la Generalitat amb el Ministeri de Foment i l'empresa Adif. L'administració catalana, competent en la fixació dels horaris de rodalies, s'ha negat a modificar aquests horaris, que suposen oficialitzar els retards provocats pel mal estat de les vies, mentre el govern espanyol no es comprometi a fer una inversió per millorar les infraestructures. Com que en el cas de l'R15 s'ha pogut concretar un pla inversor, s'ha donat el vistiplau als nous horaris amb l'increment dels 8 minuts “fins que acabin les obres de millora compromeses per Foment”.

Aquest és el segon cas en què el govern espanyol es compromet a incorporar millores a rodalies vinculades a una modificació d'horaris, com ja va passar a l'estiu amb l'R16. Aquesta circumstància, però, no ha impedit que continuï havent-hi incidents a l'R16, si bé l'índex de puntualitat ha pujat fins al 75%.

Pel que fa a les obres a l'R15, Foment hi invertirà un total de 13 milions d'euros i una actuació important serà la supressió de la limitació de velocitat temporal entre Ascó i Móra la Nova, amb unes obres valorades en cinc milions. També s'intervindrà en el tram entre Pradell i Riudecanyes, amb una inversió de 5,4 milions d'euros. Aquestes millores tindran una incidència clara en la millora del temps de recorregut entre Barcelona i les comarques de l'Ebre, segons va assegurar Foment en un comunicat. En un i altre punt ja s'hi treballarà l'any vinent per acabar les obres durant el 2018.

Mentre els nous horaris estiguin en vigor els usuaris del servei tindran dret a acollir-se al sistema de devolució del bitllet Xpress a partir del moment que el seu tren tingui un retard de 7 minuts, en comptes del marge de 15 minuts actuals.

Altres novetats

Els canvis a l'R15 coincideixen amb una altra novetat ferroviària a les comarques del sud com és la parada del tren Euromed a l'estació de l'Aldea, una antiga reivindicació del territori, que durant anys ha vist passar el tren ràpid entre València i Barcelona. Aquest fet obliga a “ajustar” diversos corredors ferroviaris, del sud del país principalment, però també l'R2 nord, entre Maçanet i l'aeroport del Prat, on els trens es veuran afectats per un o dos minuts de retard o bé d'antelació. L'R13, l'R14, l'R16, l'RT1 i l'RT2 també es veuran afectades amb el mateix impacte que l'R2.

LA XIFRA

8
minuts
és el temps que s'afegirà als horaris dels trens que fan el trajecte entre la ciutat de Barcelona i Riba-roja.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.