Educació

Catalunya treu el cap a PISA

Els estudiants catalans se situen, per primer cop, per sobre de l'Estat, la UE i l'OCDE en les proves educatives

Són els que milloren més en la competència científica

Ruiz remarca l'avenç en qualitat i equitat

Catalunya se situa al nivell de França, Alemanya i els Estats Units
Castella i Lleó, Navarra i Madrid, al capdavant a l'Estat

Catalunya ha sortit de l'estancament dels últims anys en les proves internacionals PISA i s'ha situat, per primer cop en la història, per sobre de la mitjana de l'Estat espanyol, de la Unió Europea (UE) i dels països de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) en les tres competències avaluades: comprensió lectora, competència matemàtica i competència científica. Els estudiants de quinze anys catalans superen els 500 punts en els tres àmbits i en la matèria avaluada més a fons en les proves que es van fer l'any passat, la competència científica, són els que més han millorat (12 punts), juntament amb els portuguesos.

En conèixer-se els resultats, la consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, es va mostrar “satisfeta” amb uns resultats “que demostren que la transformació educativa del país en el marc de la LEC [llei d'educació de Catalunya] està ben orientada” i que “les polítiques educatives fetes i la feina de docents i de centres van en la bona direcció”.

El Departament d'Ensenyament atribueix la millora en competència matemàtica i competència científica i el manteniment de resultats en comprensió lectora a l'estabilitat en política educativa que han mantingut els darrers anys els diferents governs catalans i a l'aposta per un currículum basat en competències, més que no pas en continguts memorístics, que és el que avalua PISA. La consellera també va remarcar mesures introduïdes pel departament com el suport escolar personalitzat (SEP) a primària, el programa intensiu de millora (PIM) a secundària i l'hora de més setmanal de matemàtiques en detectar-se que en aquesta matèria els estudiants catalans anaven coixos.

La satisfacció del govern és especialment gran en referència als resultats de la competència científica, a la qual els 537.000 alumnes de quinze anys de més de 18.000 centres educatius de 72 països del món (1.769 estudiants de 52 centres en el cas de Catalunya) van invertir sis hores, el doble que a les altres dues. Els estudiants catalans han assolit en aquest àmbit una mitjana de 504 punts, dotze punts més que en l'avaluació de l'any 2012, i se situen en tretzena posició del rànquing.

El president del Consell Superior d'Avaluació, Joan Mateo, va remarcar que en la immensa majoria de països avaluats els resultats dels alumnes en aquesta matèria han baixat, en part, perquè en l'edició del 2015 els alumnes van fer la prova amb ordinador per primer cop. Els centres catalans escollits, de forma aleatòria, per PISA, però, van tenir l'ocasió d'assajar aquest tipus d'examen amb ordinador, cosa que els hauria ajudat una mica en els bons resultats obtinguts.

Amb els resultats de les proves del 2015, Catalunya se situa al nivell de països com ara Suècia, Portugal, Alemanya, Polònia, Bèlgica, Àustria, els Estats Units, Irlanda, el Regne Unit, Noruega, Nova Zelanda, Eslovènia, Dinamarca, Suïssa, França, Austràlia i els Països Baixos. Tots aquests països han obtingut una puntuació mitjana que no és significativament diferent de la de Catalunya

Pel que fa a la comparació amb altres territoris de l'Estat, Catalunya ocupa la sisena posició en competència científica, la setena en comprensió lectora i la cinquena en competència matemàtica en unes classificacions on Castella i Lleó, Navarra i Madrid ocupen les primeres posicions. El Departament d'Ensenyament remarca que el més important de les proves PISA, però, és que assenyalen una millora i avisa que no es pot comparar la gran “complexitat social” que hi ha a Catalunya amb la d'altres territoris de l'Estat amb una població més homogènia.

En tot cas, va destacar Ruiz, els resultats demostren que “el binomi de la qualitat i l'equitat del sistema” està funcionant. La consellera va destacar la progressiva reducció del percentatge d'alumnes que se situen a la franja més baixa de la classificació de l'avaluació PISA, la dels estudiants que no assoleixen les competències mínimes, que en el cas de la competència científica és del 15,7%; en la comprensió lectora, del 15,4%; i en la competència matemàtica, del 17,7%. Aquests percentatges situen Catalunya en la vuitena posició entre els països de l'OCDE amb una proporció més baixa d'alumnes que no se'n surten en ciència, en onzè lloc en comprensió lectora i en tretzè en matemàtiques.

La consellera va destacar que aquests resultats acosten Catalunya a l'objectiu europeu de l'any 2020 que preveu tenir un màxim del 15% d'alumnes en la franja més baixa. Els resultats de PISA 2015 coincideixen, a més, amb les tendències que s'han anat produint en les proves de competències bàsiques que Ensenyament fa a quart d'ESO, cosa que demostraria, segons Ruiz, que les avaluacions de la Generalitat estan ben fetes i no calen revàlides imposades des del Ministeri d'Educació. “Hem fet polítiques educatives basades en la pedagogia”, va recordar la consellera, que els darrers dies s'ha enfrontat al govern espanyol perquè, segons el seu parer, les proves de l'ESO del Ministeri envaeixen les competències educatives de la Generalitat.

Tot i la satisfacció del govern pels resultats de les proves PISA, el Departament d'Ensenyament va recordar que les avaluacions que guien la seva política educativa són les de competències bàsiques, que es fan cada any i hi participen tots els alumnes. “PISA ens serveix per conèixer la nostra posició al món”, va dir Ruiz. Al mes de maig es faran públics el resultats de les proves PISA sobre competència financera i a l'octubre, les de resolució col·laborativa de problemes.

La transformació educativa del país, en el marc de la LEC, està ben orientada
Meritxell Ruiz
consellera d'ensenyament
L'educació de qualitat és la clau per millorar les oportunitats dels nens
Ángel Gurría
secretari general de l'ocde

Asiàtics i nord-europeus, líders

Els països asiàtics, amb Singapur al capdavant, ocupen els primers llocs en els resultats de les proves PISA del 2015 fets públics ahir, on tot i haver perdut posicions, Finlàndia es manté en llocs destacats, juntament amb Estònia. En el principal acte de presentació dels resultats, a Londres, el secretari general de l'OCDE, el mexicà Ángel Gurría, va fer una crida perquè tots els països puguin accedir a una “educació de qualitat” com a eina per fer front a l'atur juvenil, les desigualtats, les diferències de gènere i l'augment dels moviments populistes. Gurría va recordar algunes de les polítiques que apliquen els països que obtenen millors resultats a l'avaluació PISA com les “altes expectatives” per a tots els estudiants, el “reclutament i capacitat de retenció de bons professors”, l'adopció de recursos per incentivar l'alumnat, les escoles en entorns més desafavorits socialment i el compromís de dur a terme estratègies educatives a llarg termini.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia