figueres
El túnel del TAV al Pertús, sense protocol d'intervenció
Els bombers denuncien que no tenen prou formació ni material per afrontar emergències en aquesta infraestructura
Van participar en la protesta una trentena de bombers de diversos parcs
Sis anys després de la inauguració del túnel del tren d'alta velocitat (TAV) al Pertús, els bombers es queixen de la falta de protocol d'intervenció en aquesta infraestructura transfronterera. Una trentena de bombers, amb el suport dels sindicats CCOO, UGT i Catac, van fer públic ahir un manifest coincidint amb l'aniversari de la inauguració. Van denunciar, entre altres coses, que els efectius que poden estar implicats en un incident al bitúnel de vuit quilòmetres del Pertús “no tenen la formació adequada per afrontar-ho”. “Hi ha encara moltes mancances en la gestió del risc d'aquesta infraestructura i de tota la xarxa en general”, apuntaven en un comunicat que va llegir el representant dels bombers afectats, Ramon Montané, que va assegurar que no disposen de “les eines adequades” ni tampoc tenen la “formació per afrontar amb seguretat i èxit cap actuació dintre del túnel”.
En inaugurar-se el túnel, els bombers van rebre una formació inicial, “mínima”, segons apuntava ahir Montané, que assegurava que d'aquells primers bombers formats ja “només són 22 de la cinquantena de bombers que hi ha ara entre els parcs de la Jonquera i de Figueres”. “Es dóna el cas que hi ha bombers del parc de la Jonquera que mai han entrat al túnel”, explicava.
L'empresa concessionària del túnel fins fa poc, TP Ferro, va dotar tant els bombers del Rosselló com els de la Generalitat d'uns vehicles bimodals capaços de circular sobre rails en cas d'haver d'accedir als túnels per una emergència. Els bombers queixosos feien públic ahir que el març del 2013 ja s'havien adreçat al cap de la regió de Girona a través d'una carta en què exposaven la seva “ignorància gairebé absoluta del que comporta circular amb un vehicle com aquell per la xarxa ferroviària”. En aquella petició, també reclamaven que es clarifiquessin els procediments d'actuació perquè entenien que els sistemes habituals de treball no eren vàlids per a un túnel tan llarg i de difícil accés. Els consta que es va tractar d'aquesta problemàtica en una reunió del febrer d'aquest 2016. En conjunt deien que només havien rebut promeses. Tips d'esperar, diuen, és ara que han decidit “donar-ho a conèixer”.
LA FRASE
Sense personal, formació i eines necessàries
Montaner denunciava diverses mancances. D'una banda, esmentava la falta de personal. “Als parcs que donarien ajuda en cas de sinistre, hi hauria només tres bombers de mínims, en el cas de Roses, la Jonquera i la Pera, i aquí, a Figueres, cinc.” “Pensem que és una resposta inicial molt precària”, assegurava. També denuncien falta de formació adequada: “No hem rebut formació sobre temes específics de ferrocarril, ni sobre intervencions en incendis amb descarrilaments, ni sobre possibles atemptats dins d'un túnel tan llarg i al qual només es pot accedir amb vehicle ferroviari.” L'actuació en aquest tipus de túnels és ben diferent de la “formació rebuda”. Expliquen així mateix que les eines de què disposen no són totes les necessàries. “La principal mancança –segons Montaner– és la falta d'un sistema de visió nocturna enmig del fum per al camió ferroviari. Es tracta d'una sèrie de càmeres portàtils que permeten anar a l'incident encara que el túnel sigui ple de fum, en cas que falli el sistema de ventilació. Ara no tenim un visor efectiu per sortir com el que sí que tenen els francesos.”