turisme
El Penedès es destapa com el líder de l'enoturisme al país
L'expert en enoturisme Lluís Tolosa ho explica en la ‘Guia d'enoturisme del Penedès' que acaba de publicar
En un any i mig ha fet 42.000 km per triar 210 llocs per visitar i ha tastat més de 500 vins de la zona
El Penedès es destapa a la nova Guia d'enoturisme del Penedès, del sociòleg i divulgador de la cultura del vi Lluís Tolosa. Ho fa com el líder natural de l'enoturisme a Catalunya. “No hi ha opcions: el Penedès serà destinació enoturística sí o sí”, assegura l'escriptor. Després d'un any i mig d'immersió, Tolosa recull en el seu llibre 210 llocs per gaudir del turisme del vi i recomana prop de 500 vins i caves. Tolosa va presentar el llibre fa uns dies a la seu del km 0 de les Rutes del Vi i el Cava, a Vilafranca del Penedès, acompanyat del president d'EnoturismePenedès, Sergi Vallès; el president del Consell Comarcal de l'Alt Penedès, Francesc Olivella; i el diputat adjunt de Turisme de la Diputació de Barcelona, Pere Regull.
Després d'un any i mig d'immersió al Penedès, Tolosa recull els 42.000 km que ha fet a la zona en 380 planes, que són un compendi de la cultura del vi a través de la història i l'oferta actual per als curiosos: cellers i caves amb els millors productes, restaurants amb oferta de proximitat, allotjaments, activitats i cites per descobrir un Penedès que no pot escapar del seu destí: “ser el líder natural del turisme del vi a Catalunya”, tal com resumeix Tolosa, “per volum, per musculatura, per proximitat amb Barcelona...”
El Penedès és, segons Tolosa, un celler a la Diagonal de Barcelona, l'oferta que la capital del país necessita per donar sortida al nou model turístic que està triomfant a la ciutat i que allarga les estades: “el tercer i el quart dia els turistes volen sortir de Barcelona, necessiten fer-ho”, diu Tolosa. I, qui s'ho emporta? La Roca Village i Montserrat. Segons Tolosa, el que han d'aprendre a gestionar els professionals del vi i del turisme al Penedès “és el risc de saturació”. Segons ell, el Penedès té les condicions per rebre un milió de turistes a l'any sense fer res, però “la visita a sis euros no funciona”. Amb la visita bàsica no n'hi ha prou. El Penedès ha de ser capaç de generar un producte enoturístic basat en les experiències, que convidi el visitant a pernoctar-hi, i que tingui un circuït efectiu de distribució. Ara per ara ja hi ha cellers que ofereixen activitats de 40 a 50 euros per persona, però l'objectiu, per Tolosa, és que l'oferta creixi per assolir nivells més alts de qualitat. La qualitat dels vins “és indiscutible”, i el mateix ha de passar amb l'oferta enoturística. El primer repte ha de ser que els visitants d'un dia acabin passant 3 o 4 dies a la destinació, però això “només serà possible si els professionals del sector hi creuen”.
En la presentació, Tolosa va estirar les orelles al sector i va demanar que treballi per fer una aposta global, i va aconseguir la complicitat de Regull per intentar fer realitat la traducció de la guia a diferents idiomes.