Societat

Turisme

La postal a la xarxa

L'estudi ‘Geografies del souvenir' conclou que les fotos del mar són les icones més compartides a les xarxes pels turistes de la Costa Brava

S'ha passat de l'objecte com a record a explicar l'experiència

Els balcons dels hotels construïts els anys setanta a Lloret de Mar o la badia de Cadaqués. Dues postals molt diferents però majoritàriament compartides a les xarxes socials pels turistes de visita a la Costa Brava. És el que ha detectat l'estudi Geografies del souvenir , una investigació d'Olga Taravilla i Azahara Cerezo, guanyadora del premi de recerca Yvette Barbaza de l'edició 2014, un premi impulsat pel Patronat de Turisme Costa Brava Pirineu de Girona .

Les xarxes socials han canviat la cultura viatgera i la dels records, que han passat de ser un objecte, el souvenir que el turista s'emportava a la maleta, a la foto d'una experiència, un moment, que es comparteix de forma instantània a Instagram , Flickr, Twitter o Youtube. La investigació d'Olga Taravilla i Azahara Cerezo ha volgut radiografiar el souvenir actual dels visitants de la Costa Brava i el Pirineu de Girona. La recerca va començar el 2015 i fa un any van avançar-ne un recull en una exposició . Ara s'ha publicat la investigació completa.

Un cop recopilat tot el material –vora 6.000 resultats entre imatges, vídeos i textos– es va procedir a classificar-lo. Una de les primeres anàlisis, destaca Olga Taravilla, és la preeminència de les imatges de platges. Les fotos del mar representen un 87,22% del total, i els Pirineus, un 12,78%. Taravilla ho atribueix a un perfil de turista que prefereix “desconnectar i estar aïllat”; també hi ha menys cobertura en determinades zones de muntanya. Respecte a les comarques que registren més souvenirs són l'Alt Empordà (33,67%), el Gironès (22,28%), el Baix Empordà (18%) i la Selva (12,9%). El rànquing de les principals destinacions a la demarcació, segons les imatges que generen a les xarxes, són: Girona (22,78%), Figueres (12%), Cadaqués (8%), Calella de Palafrugell (6%), Lloret de Mar (6,78%) i Besalú (4,87%).

Dalí i les cases de l'Onyar

A més del mar –i Cadaqués com a icona–, Olga Taravilla ressalta el pes important que tenen les fotos relacionades amb Dalí i les postals de Girona: “No és només Temps de Flors o racons del Barri Vell, sinó sobretot les cases de l'Onyar.” El souvenir que comparteix el visitant és el d'explicar la vivència mentre s'està produint com a narració del viatge. Hi poden ser moltes coses: des d'un curs de submarinisme fins a un dinar. Les fotos de menjar són una de les tendències més populars entre els instagramers. Pel que fa a la procedència dels turistes que comparteixen i etiqueten imatges, la majoria són de l'àrea de Barcelona, seguits de visitants de la resta de l'Estat i de França. El director de màrqueting del Patronat de Turisme, Jaume Marín, va explicar que l'estudi els pot ajudar a detectar “noves activitats relacionades amb nous paisatges”. “Els turistes són els nostres principals prescriptors”, conclou.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia