Moda
Pierre Cardin, al teatre
L'icònic dissenyador produeix un musical sobre Dorian Gray que es va veure només ahir
El 080 aixeca el teló al TNC amb la roba de nen de Bóboli, de venda immediata en línia
La firma de Totón Comella presenta moda d'estiu que ja havíem vist en el 080 del juliol seguint la tendència actual
El creador va mostrar hivern, però ja es pot comprar
Pierre Cardin va ser l'estrella ahir de la primera jornada de la passarel·la 080. Però el gran modista, el mite de 94 anys, no venia a mostrar les seves creacions, sinó l'obra teatral Dorian Gray: la bellesa no té pietat, una peça que produeix i que també vesteix, “amb uns dissenys que reflecteixen conceptes com mai o res, ja que allò que realment importa és l'ànima”. Quan li pregunten si entén la resistència a envellir del protagonista de l'obra d'Oscar Wilde, el veterà dissenyador diu que mai ha tingut aquest problema: “Soc el que soc; no em fa por. He trobat la felicitat en l'equilibri de la meva vida i la meva edat.”
El creador de fascinants dissenys en l'era dels seixanta, l'alt costurer que va ser pioner en el prêt-à-porter i el rei de les llicències, no va voler repassar la seva trajectòria de 70 anys en el món de la moda i es va centrar més en el teatre. Assegura que ha triat els actors pel seu talent, de la mateixa manera que té al costat com a mà dreta el seu nebot Rodrigo, pianista i arquitecte, “que ha tocat en tots els teatres i té un do especial”. Rodrigo, amb una llampant corbata taronja de Cardin, és guionista i director artístic de l'obra musical, que s'ha vist a La Fenice, i “després havia de venir a una ciutat com Barcelona”, on només es va poder veure ahir a la sala gran del Teatre Nacional de Catalunya.
Cardin fa 55 anys que treballa als escenaris amb companyia pròpia, tot i que ha reconegut que, sense la moda, mai hauria pogut fer teatre. Amb un cervell privilegiat i un posat de cavaller, Cardin recordava els temps en què va treballar amb cineastes com Cocteau i Zeffirelli, i reivindicava la roba de creador en contraposició amb el moment actual de “desordre”, en què triomfa la còpia i “la moda d'estil pobre, amb estrips als genolls”. “La passarel·la 080 és un lloc ple d'esperança on tots els somnis es poden fer realitat”, assegurava i es lamentava de l'augment de l'atur en el sector. “Els rics causen els problemes i són els pobres els que hi perden.” El creador va confessar que tota la vida li hauria agradat ser actor i va explicar que menja molt poc i beu molt vi blanc. “Soc fill de les vinyes italianes.”
Amb el teatre ple de moda per tot arreu –excepte a la sala gran, amb una escenografia intocable–, va començar la primera desfilada, a la sala Tallers. Per primer cop, va ser de nens, els petits de Bóboli, una marca que ja exporta a 60 països i que s'ha apuntat a la tendència de presentar i vendre la col·lecció de la temporada immediata, ara estiu, i al moment. “Tenim molts dissenys i no repetim els que ja hem mostrat. El món vol rapidesa; això no ho podem fer en les fires, però sí en una passarel·la”, explicava en acabar la directora general, Mònica Algàs, desitjosa d'anar a comprovar com anaven les vendes en línia.
La firma també de nens Cóndor, en canvi, va preferir desfilar amb la roba d'hivern, amanida, això sí, amb les gominoles que repartia Christian Escribà. Pablo Puig (Blame), guanyador del premi emergent de l'edició passada, va desfilar amb una col·lecció d'estètica fosca, amb tocs de treballador dels carrers de Nova York. Radical i forta. Miquel Suay ens va sorprendre amb una nova modalitat del see now, buy now: va presentar la col·lecció de l'hivern que ve, però ja la va posar a la venda a la seva botiga. “La gent vol veure coses noves”, comentava el dissenyador, amant dels Jedi, que es va inspirar en l'espai més humanista. Els models, encapçalats per Josef Ajram, vestien teles tecnològiques oversize, de colors intensos, i plenes d'esferes i de referències a missions espacials. En el front row, no hi van faltar Roger Casamajor i Bruno Oró, a qui va vestir per a la gala dels premis Gaudí. També era seu el disseny groc i blau d'Àngel Llàcer.
TCN és també una de les cinc firmes d'aquest 080 que s'han apuntat a la venda ràpida. Per tant, la seva col·lecció d'ahir era la mateixa que va desfilar al juliol, però amb unes combinacions estivals diferents i unes peces que no s'havien vist llavors, com un vestit i una caçadora rosa empolsegat. “L'any passat vam mostrar molt la línia de bany i ara ens centrem més en la roba del dia a dia”, explicava Totón Comella, que ja té la col·lecció d'hivern preparada, però només la veuran els seus clients en la convenció d'avui.