Educació
Treball en xarxa per evitar l'absentisme
El Berguedà acorda una línia a seguir per prevenir, detectar i tractar l'absència dels alumnes a les escoles i instituts
El procediment exigeix la cooperació de centres, especialistes, famílies i cossos de seguretat
Evitar l'absència de l'alumnat a classe i reforçar la cooperació entre els diferents agents implicats a fer-ho possible. El Berguedà té clar que l'absentisme és un dels principals fronts a tractar en matèria d'educació i per això ha aprovat un nou protocol d'actuació que, entre altres novetats, també contempla accions davant l'alumnat dels centres de primària.
El nou procediment vol revisar el funcionament dels mètodes que ja es feien servir fins ara als instituts de secundària i, a més, adequar-los al marc normatiu vigent. Pretén fer-ho intervenint des de l'inici del problema, reforçant les vies de detecció i establint uns criteris comuns per prevenir-lo.
Feina dins i fora l'escola
El protocol renovat contempla deteccions: des de l'escola o institut –les més habituals– o des dels cossos de seguretat, que han de vetllar perquè no hi hagi nens al carrer en horari escolar. En aquest sentit, si els Mossos o la policia local troben un alumne al carrer, hauran d'intervenir perquè torni a l'escola. Pel que fa a les accions que s'han de fer al centre, les escoles han de fer controls d'assistència a primera hora del matí i de la tarda, mentre que els instituts ho han de fer cada hora, ja que el risc d'absentisme és més alt.
El seguiment permet controlar els nens i detectar amb facilitat l'absentisme. Quan això passa, el protocol marca que cal intervenir de manera diferent en funció de la freqüència de les faltes. Per exemple, si l'alumne falta poc, n'hi haurà prou citant els pares; però si falta sempre, es pot arribar a recórrer a la fiscalia de menors.