Error de connexió

Cap a 2.500 persones van haver de dormir en pavellons, 100.000 telèfons ahir encara no tenien línia i el tren no va funcionar

Recu­pe­rar la nor­ma­li­tat va ser ahir impos­si­ble per a més de 200.000 per­so­nes. Avui dia, no tenir elec­tri­ci­tat vol dir no tenir aigua calenta ni cale­facció, ni poder cui­nar, ni treure diners d'un cai­xer automàtic. I això és el que van patir sobre­tot a la Selva, el Baix Empordà i el Gironès, però també en molts altres punts de l'Alt Empordà, la Gar­rotxa o el Pla de l'Estany. Els grups electrògens van ser la solució per a molts bar­ris de Girona, que no van recu­pe­rar la llum fins a mitja tarda. Va ser just quan Red Eléctrica, cap a les cinc, con­nec­tava la línia de 220kV entre Vic i Juià. Aquesta és la línia prin­ci­pal de sub­mi­nis­tra­ment, i s'havia des­con­nec­tat 24 hores abans per diver­sos danys menors. A par­tir d'ales­ho­res, un 70% dels afec­tats van recu­pe­rar el ser­vei. Segons el dele­gat del govern, Jordi Mar­ti­noy, això per­metrà des­ti­nar els grups electrògens als punts, sobre­tot de la Costa Brava cen­tre, que con­ti­nu­a­ven sense llum, pen­dents que Endesa resolgués els des­per­fec­tes, sobre­tot la cai­guda de cables i suports.

La manca de llum va pro­vo­car molts danys col·late­rals. La línia de tren entre Bar­ce­lona i Port­bou no va poder fun­ci­o­nar en tot el dia –un miler de viat­gers van haver de dor­mir en pave­llons–, i va dei­xar sense cober­tura 50.000 telèfons fixes i 50.000 de mòbils. Aquest també serà avui el motiu que dei­xarà sense classe 25.000 alum­nes, una ter­cera part dels afec­tats ahir. La majo­ria de CAP i hos­pi­tals comar­cals com els de Palamós, Bla­nes i Salt es van veure obli­gats a sus­pen­dre con­sul­tes exter­nes i ope­ra­ci­ons.

Més col·lapses via­ris

A mesura que va anar avançant el dia, la situ­ació a la xarxa viària millo­rava len­ta­ment. No podia ser de cap altra manera: les lle­va­neus tre­ba­lla­ven i el sol aju­dava els vehi­cles a con­ver­tir la neu i el glaç en el xip-xap habi­tual d'aques­tes oca­si­ons. Al matí encara hi havia vies prin­ci­pals talla­des o amb reten­ci­ons, sobre­tot per cami­ons i cot­xes entra­ves­sats, com ara a les car­re­te­res que con­nec­ten Girona amb la Costa Brava cen­tre, o l'eix trans­ver­sal. Quan els con­duc­tors que havien dor­mit al cotxe, o els prop de 2.500 que ho havien fet en pave­llons muni­ci­pals, van poder tor­nar a cir­cu­lar, la feso­mia va can­viar ràpida­ment del caos abso­lut a un mínim ordre i movi­ment. L'auto­pista entre Maçanet i la Jon­quera va tor­nar a obrir a dos quarts de dotze del mig­dia, però es va aca­bar con­ver­tint en una rato­nera. A les set de la tarda ja s'arri­bava als 50 quilòmetres de cua entre la duana i Girona, per l'acu­mu­lació de cami­ons que empre­nien de nou la marxa des de l'Alt Empordà, i també perquè les auto­ri­tats fran­ce­ses només van obrir un car­ril en la seva auto­pista per l'acu­mu­lació de neu. L'N-II també va estar tan­cada bona part del dia, i al ves­pre s'hi cir­cu­lava amb reten­ci­ons en la part nord. A l'aero­port també hi va haver can­cel·laci­ons i retards tot el dia.

El govern es defensa

El govern va defen­sar la seva gestió en una nevada excep­ci­o­nal, però que els models mete­o­rològics havien pre­vist. El pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, José Mon­ti­lla, i el con­se­ller de Política Ter­ri­to­rial i Obres Públi­ques, Joa­quim Nadal, es van des­plaçar ahir a la tarda a Sant Feliu de Guíxols, per donar suport als muni­ci­pis afec­tats.

L'exèrcit ve per ajudar

Diverses unitats de l'exèrcit espanyol van arribar ahir al matí a les comarques gironines per ajudar en les tasques de neteja de vies i de rescat de vehicles que havien quedat colgat per la neu. Van ser uns cent militars de les UME (unitat militar d'emergència) procedents de les bases militars de Saragossa i València, que van donar suport als cossos de seguretat catalans en tot el que se'ls va requerir. Per exemple, se'ls va poder veure per la C-65 entre Cassà i Girona, retirant tractors i cotxes encallats a la via i als vorals, i també apartant i retirant neu de la calçada. A part de les comarques gironines, també es van desplaçar fins a diversos punts de la demarcació de Barcelona, netejant carreteres de l'Estat, però també d'altres que eren titularitat de la Generalitat. La seva presència va sorprendre a la majoria de conductors.

Les previsions indiquen fred però descarten precipitacions

Les previsions pels pròxims dies assenyalen un manteniment de la tendència que ja va haver-hi ahir: temperatures molt baixes, però preveuen sol i gairebé descarten més pluges o nevades. Hi pot haver alguna precipitació, però seria molt aïllada i feble, i en funció del model meteorològic que es consulti. En tot cas, la borrasca ja s'ha allunyat definitivament del davant de la costa catalana, i si bé els termòmetres baixaran amb facilitat dels zero graus a l'interior, ja no hi haurà grans problemes. Per avui pot haver-hi algun ruixat al migdia i les temperatures es mouran durant bona part del dia en registres negatius a l'interior, i entre 0 i 5 graus a la costa. Això farà molt perilloses les glaçades. Per demà ja es descarten definitivament les precipitacions, els cops de vent aniran a menys, i les màximes podran pujar lleugerament. L'ambient continuarà molt fred. A partir del cap de setmana les temperatures tornaran a pujar.

Consells per conduir amb glaç

Aquest episodi de neu i glaç ha fet que el RACC hagi fet públic un decàleg de recomanacions per als conductors que es trobin aquests elements. Augmentar la distància de seguretat amb el cotxe del davant, reduir la velocitat i no fer frenades brusques serveix per millorar la capacitat de reacció davant qualsevol imprevist, i el RACC també aconsella en cas de neu que se segueixi la marca de rodament que queda a la carretera i que es facin servir les cadenes. Pel que fa al vehicle, cal revisar que el desgast dels pneumàtics no sigui inferior als tres mil·límetres i que tinguin suficient pressió, i comprovar l'estat de la bateria abans d'agafar el cotxe.

Primera nevada 2.0

La nevada, per internet.

Ha estat la primera nevada que es pot considerar 2.0 a Catalunya perquè a mida que queien els flocs de neu es començaven a omplir els perfils dels usuaris a les xarxes socials com ara Twitter i Facebook, així com en blocs, Youtube, Flickr i Picassa. Comentaris enviats des del mòbil, així com fotos i vídeos permetien als usuaris que tenien cobertura des d'un ordinador o un altre mòbil seguir la nevada. Imatges de carrers, avingudes, autopistes, pobles i ciutats anaven descrivint el paisatge del temporal. Mentre al matí les fotos eren més bucòliques, a la tarda ja es va explicar els seus efectes amb alertes sobre els talls en carreteres, trens i metro.

Els boscos, destrossats

Els boscos hauran patit especialment aquesta nevada. El tipus de neu que va caure, molt humida i pesada, haurà fet que molts arbres i branques no hagin suportat el pes de la neu i hagin caigut. Segons ha explicat el tècnic del Consorci Forestal de Catalunya, Josep Maria Tusell, les zones més afectades seran les que es van aclarir recentment i les reforestacions, ja que els arbres estaran més desprotegits o seran joves i, per tant, més vulnerables. En tot cas, els efectes s'agreujaran perquè en molts punts com Montseny i les Guilleries ja és la tercera nevada de l'any. Tot plegat pot ajudar a incrementar la intensitat i la perillositat d'incendis a l'estiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.