Els transportistes sense etiqueta mediambiental podran accedir a les ZBE si es comprometen a renovar el seu vehicle
Hauran de presentar una declaració responsable fins al 31 de gener del 2022 i fer el canvi en sis mesos
Els transportistes que no disposen d’etiqueta mediambiental de la DGT podran seguir accedint a les Zones de Baixes Emissions més enllà del 31 de desembre d’aquest any si acrediten una declaració responsable de voluntat de comprar un nou vehicle o a adoptar sistemes homologats per reduir les emissions.
Aquesta declaració s’haurà de fer abans del 31 de gener del 2022 davant de l’administració i el compromís serà vàlid fins al 30 de juny del mateix any. Un cop presentat el justificant de compra del vehicle que substituirà l’antic o de la seva adaptació, els transportistes podran seguir circulant fins al subministrament del nou vehicle o de la seva homologació.
Així ho estableix l’acord de compromisos al qual han arribat les associacions de transportistes ASTAC Condal, Ametraci, Atec, l’Associació de Transportistes Empresaris de Contenidors, el Gremi de Transport i la Maquinària de la Construcció, Sintraport BCN i Transcalit amb l’Ajuntament de Barcelona, l’AMB i la Generalitat de Catalunya.
Els vehicles considerats més contaminants i que no disposen de l’etiqueta mediambiental de la DGT són aquells amb una antiguitat superior als 15 anys.
En un comunicat conjunt, les associacions remarquen que el transport de mercaderies és un “servei essencial i necessari” i “sempre al servei de les persones de les empreses”, però que encara és “absolutament depenent dels combustibles fòssils sense alternativa tecnològica” per als vehicles de 3,5 tones.
D’altra banda, destaquen que al voltant d’un 64% els vehicles pesants sense etiqueta que circulen actualment ho fan menys de deu vegades anuals i fins a un 70% ho fan menys de 20 vegades cada any. Per això, els transportistes aposten per afavorir autoritzacions puntuals de forma àgil per fer desenvolupar activitats singulars, com mudances, obres, firaires, mercats, grues o auxiliars de grues, entre d’altres.
L’acord, però, no ha sumat la unanimitat del sector. En un comunicat, l’Associació General d’Autònoms-Pimes Transportistes de Catalunya (AGTC) ha condemnat “rotundament” que l’única alternativa dels transportistes amb vehicles sense etiqueta sigui signar una declaració responsable per a l’adquisició d’un nou vehicle i ha assegurat que continuarà lluitant per un acord que sigui “realista i eficaç”.
En aquest sentint, des de l’entitat remarquen que hi ha conductors autònoms majors de 60 anys i propers a la jubilació que no poden afrontar una inversió mínima de 120.000 euros per continuar amb la seva activitat econòmica i afirmen que primer haurien de poder esgotar la vida mínima d’aquests vehicles.