Només el 10% d’usuaris han deixat el cotxe a Barcelona amb la ZBE
El RACC presenta un estudi sobre l’impacte de la seva implantació des del 2020 en el que afirma que només el 75% de persones han canviat els seus hàbits de desplaçament
Només el 10,5% d’usuaris habituals del cotxe han deixat d’utilitzar-lo per desplaçar-se per Barcelona des que es va posar en funcionament la Zona de Baixes Emissions (ZBE). Aquesta és una de les xifres que va posar sobre la taula ahir el director de l’Àrea de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, arran de la presentació de l’Estudi de l’impacte i acceptació de la ZBE de Barcelona, en el que es constata que el 75% de les persones afirmen no haver canviat els hàbits de mobilitat, segons recull l’ACN.
Tot i que el 51% dels ciutadans estan a favor de la ZBE, només el 10,5% dels usuaris habituals de cotxe han canviat la manera de desplaçar-se a partir de la implantació. D’aquests, un 82% utilitza el transport públic, un 12% s’ha passat a la moto i un 6% es desplaça a peu, en bici o patinet. Quatre de cada 10 enquestats suspenen la gestió de la ZBE. L’enquesta s’ha fet a un miler de persones.
De les persones que han canviat de cotxe a transport públic, el 42% ho han fet perquè al seu vehicle no li corresponia cap etiqueta de la DGT, i el 58% assegura que ja es plantejava canviar de modalitat abans de la ZBE. La meitat dels nous usuaris de transport públic ha manifestat, però, que el seu desplaçament habitual ha empitjorat. La meitat creu que és més lent, un 31% diu que és més complicat, un 13%, més incòmode i un 6%, més cansat. Només el 29% dels nous usuaris apunta que els seus trajectes han millorat. L’estudi assenyala que el 64% dels que han desballestat el seu vehicle no coneix la T-Verda, la targeta que proporciona desplaçaments gratuïts en el transport públic durant tres anys.
Per altra banda, un 16% dels usuaris que es desplacen actualment en cotxe o moto han adquirit un vehicle nou, el 57% dels quals són residents de l’àrea metropolitana. Malgrat la normativa, només el 4% ha adquirit un vehicle 100% elèctric, elèctric hídrid endollable amb 40 quilòmetres d’autonomia o de pila de combustible. Un 7% ha comprat un vehicle d’etiqueta B (groga).
L’edat mitjana del parc de vehicles continua superant els 10 anys. El 2021, l’edat mitjana era d’11,7 anys, un 0,2% més que el 2019 (11,5 anys). Sobre el repartiment de vehicles segons el seu distintiu ambiental, s’observen “lleugers” canvis entre el 2019 i el 2021: els vehicles amb etiqueta C, 0 i ECO s’han incrementat, i els vehicles amb etiqueta groga, i sense distintiu han disminuït un 2 i un 6% respectivament.
A Barcelona la ZBE afecta 95 quilòmetres quadrats: la ciutat de Barcelona excepte els barris de Vallvidrera, el Tibidabo, les Planes i Zona Franca. Així com barris d’altres municipis: l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià del Besòs.
Més municipis
Més de la meitat dels enquestat opinen que la resta de municipis de l’àrea metropolitana haurien de tenir els mateixos criteris per facilitar la comprensió als usuaris. Els residents de fora de Barcelona són els que manifesten més afectació a la mobilitat (26%).
El 55% dels enquestats afirma que no està d’acord amb augmentar la restricció dels vehicles amb etiqueta B a la zona, i el 68% assegura que no està d’acord amb aplicar un peatge urbà per entrar a Barcelona. Aquesta xifra que arriba al 72% entre els residents de l’àrea metropolitana.
Recàrrega elèctrica insuficient
El 64% dels enquestats han suspès la infraestructura de punts de recàrrega elèctrica de la ZBE, i asseguren que la veuen “insuficient”. En canvi, un 72% aprova la xarxa ciclista urbana, i un 64% la metropolitana. Pel que fa al transport públic, el 29% assegura que és fiable, accessible i prou extensa i set de cada 10 usuaris l’aproven.
Bardají ha assegurat que la ZBE de Barcelona “necessita millorar”, lamentant que la normativa vigent no és prou clara i ha dit que calen incentius “més directes” per renovar el parc de vehicles. A banda, Bardají ha assenyalat que és “important” tenir en compte l’acceptació social de la mesura i el seu assoliment. Bardají ha apuntat que actualment el preu del transport públic no és un problema gràcies a les subvencions i ha alertat que, a la llarga, si les infraestructures de transport públic no són prou bones “a la mínima es desfarà el canvi”.
El RACC recomana impulsar el funcionament i regulació igualitària de les ZBE en municipis propers, impulsar una APP que faciliti el registre del vehicle i l’autorització diària per circular per la ZBE, i fomentar la comparació de dades diàries per tal que el sistema de control sigui més àgil.